شناسایی ویژگی های برنامه درسی مسئله محور در درس ریاضی دوره ابتدایی با رویکرد کیفی

فریدون رمضی1 کامران شیوندی چلیچه2 الهه امینی فر3 علیرضا عصاره4

چکیده :
پژوهش حاضر، با هدف شناسايي خصوصيات برنامه ي درسي مسأله محور درس رياضي دوره ابتدايي با رويكرد كيفي با روش تحليل محتوا انجام شده است. مشاركت كنندگان ١٩نفر بودند و نمونه گيري به صورت هدفمند صورت گرفته است. ابزار گردآوري داده ها مصاحبه نيمه ساختاريافته و پرسشنامه است. ويژگي هاي شناسايي شده با روش دلفي فازي اعتباريابي و از روش آنتروپي شانون جهت پردازش داده ها استفاده گرديد. بر اساس نتايج تحليل، ٧مقوله اصلي شامل ويژگي هاي اهداف در سه سطح شناختي، نگرشي، مهارتي، محتوا، ارزشيابي، راهبرد ياددهي-يادگيري شناسايي شدند. در بخش دلفي فازي نيز تمامي ويژگي ها با كسب مقدار فازي زدايي شده بيشتر از ٠/٧تأييد شدند. نتايج آنتروپي شانون مشخص كرد، ويژگي هاي شروع تدريس با سؤال چالش برانگيز، ايجاد محيط مناسب آموزشي، نظارت مستمر بر كيفيت راهبردهاي يادگيري و ارتباط با استعدادهاي دانش آموزان بيشترين ميزان توجه را به خود جلب و بالاترين رتبه ها را كسب و ضريب اهميت بيشتري نسبت به ساير ويژگي ها داشته اند. پيشنهاد مي گردد ويژگي هاي چهار مؤلفه برنامه درسي به عنوان راهنما در فرايند ياددهي _ يادگيري و برنامه درسي رياضي دوره ابتدايي استفاده گردد.
کلمات کلیدی : واژه هاي كليدي: مسأله محور، سؤال چالش برانگيز، محيط آموزشي، نظارت مستمر


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله :
محل انتشار : پزوهش های برنامه ریزی درسی و اموزشی
آدرس وب سایت کنفرانس : jcdepr.chalous.iau.ir
ارسال کننده : فریدون رمضی
کد IOI مقاله : XHEE-KAFFK
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XHEE-KAFFK

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات ارائه دهنده
  1. بررسی میزان آمادگی مدیران برای پذریش اختیارات در جهت تمرکز زدایی در استان مرکزی
  2. Assessing the readiness of managers to adopt powers to decentralize in central Markazi province
  3. آسیب ها و چالش های نظام آموزشی ایران از دیدگاه معلمان
  4. نقد دیدگاه پست مدرنیسم در برنامه درسی با شاخص های مبانی فلسفی تربیت اسلامی
  5. تحلیل محتوای کتاب فارسی پایه ششم ابتدایی بر اساس مولفه های تفکر انتقادی لیپمن
  6. تحلیل محتوای کتاب های ریاضی دوره ابتدایی از نظر مولفه های فرهنگی
  7. سیر تحول تربیت معلم در نظام تعلیم و تربیت ایران
  8. نقش فن اوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی دانش اموزان دوره متوسطه (مروری)
  9. نقش فن اوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی دانش اموزان دوره متوسطه
  10. آسیب شناسی فضای مجازی ،خانواده ،تهدیدها و فرصت ها
  11. شناسایی ویژگی های عناصر برنامه درسی مسئله محور و ارائه الگو
  12. طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مسئله محور در درس ریاضی دوره ابتدایی
  13. شناسایی ویژگی های برنامه درسی مسئله محور در درس ریاضی دوره ابتدایی با رویکرد کیفی
  14. اعتباریابی الگوی برنامه درسی مسئله محور در درس ریاضی دوره ابتدایی