تاثیرچت بات بر یادگیری و انگیزه

الهه خواجویی میرزاده1

1) دانشجوی دکتری کیش

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(3icmba.ir)
چکیده :
کامپیوتر دیجیتال یا ربات کنترل شده با کامپیوتر که برای انجام کارهایی که معمولاً با موجودات هوشمند مرتبط است استفاده می شود. به این ترتیب، چت بات یک برنامه کامپیوتری است که مکالمات انسانی (چه نوشتاری یا گفتاری) را شبیه سازی و پردازش می کند و به انسان این امکان را می دهد تا با دستگاه های دیجیتال به گونه ای ارتباط برقرار کند که گویی با یک شخص واقعی در ارتباط هستند. در سال های اخیر استفاده از چت بات افزایش سریعی داشته است. یک شبه آزمایش با 100 دانش آموز سال اولی انجام شد که در یک دوره مقدماتی کامپیوتر در مورد تبدیل سیستم اعداد شرکت کردند. دانش آموزان به یک گروه آموزشی سنتی یا یک ربات چت اختصاص داده شدند.پس از آزمایش، نتایج مقایسه شد و نشان داد که دانش‌آموزان به اندازه کافی شایستگی یادگیری مستقل در محیط یادگیری مبتنی بر چت بات را بدون نیاز به تعامل مستمر تحویل چهره به چهره دارند. علاوه بر این، دانش‌آموزان در گروه یادگیری ربات چت با انتخاب درک شده و ارزش درک شده به‌عنوان شاخص‌های اصلی انگیزه درونی، به طور قابل‌توجهی به انگیزه درونی بالاتری نسبت به گروه یادگیری سنتی دست یافتند. تجزیه و تحلیل بیشتر با روش جانسون-نیمن تفاوت در تعامل بین انتخاب درک شده و محیط های یادگیری را نشان داد. برای دانش‌آموزانی که دارای ادراک اولیه انتخابی بالا (> 5.1) هستند، یادگیری مبتنی بر چت بات انگیزه انتخاب پست را بیشتر افزایش می‌دهد در حالی که برای دانش‌آموزانی که انتخاب اولیه درک شده پایین (<3.0) دارند، کلاس درس سنتی برای تقویت انگیزه انتخاب پست مناسب‌تر است. نتایج یافته‌ها می‌تواند به مربیان کمک کند تا یادگیری مبتنی بر چت بات را در کلاس درس اعمال کنند. کلید واژه ها هوش مصنوعی، چت بات، عملکرد یادگیری، انگیزه یادگیری
کلمات کلیدی : هوش مصنوعی چت بات عملکرد یادگیری انگیزه یادگیری