تأثیر سرمایه اجتماعی بر نوآوری در کسب و کارهای کوچک شهر تهران

تأثیر سرمایه اجتماعی بر نوآوری در کسب و کارهای کوچک شهر تهران

سپیده عیوضی1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، گرایش مالی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران

محل انتشار : سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(3icmba.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر سرمایه اجتماعی بر نوآوری ‌انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است، و از نظر روش پیمایشی و به لحاظ ماهیت نیز پژوهشی توصیفی می‌باشد. بعد از تنظيم اهداف و سؤالات پژوهش، پرسشنامه¬اي مرکب از 10 سؤال تهيه و تنظيم شد و میان جامعه آماری توزیع گردد. جامعه آماری پژوهش کلیه کسب و کارهای کوچک (فیزیکی و آنلاین) در شهر تهران بودند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران در سطح خطای 5 درصد برای جامعه آماری نامعلوم استفاده شد.. براساس فرمول کوکران برای جامعه با تعداد نامعین، حجم نمونه 384 کسب و کار تعیین شدند و. روش نمونه¬گیری نیز از نوع در دسترس بود. ¬براي تجزيه و تحليل داده‌هاي گردآوري شده و براي تعيين روابط بين متغيرها از رگرسیون ساده با نرم¬افزار Spss.26 استفاده شد. نتیجه آزمون فرضیه¬ نشان داد: سرمایه اجتماعی بر نوآوری تأثیر معنادار و مثبت دارد.
کلمات کلیدی : سرمایه اجتماعی نوآوری اعتماد کسب و کارهای کوچک