بررسی سبک های یادگیری دانش آموزان

سعدالله ایمکی1 سیدحامد موسوی2

1) کارشناسی علوم تربیتی آموزش دبستانی و پیش دبستانی. معلم استان ایلام.
2) لیسانس حوزوی(سطح ۲). معلم استان ایلام

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری(icrhema.com)
چکیده :
امروزه رویکرد فردی به تدریس یکی از الزامات کلیدی برای سازماندهی فرآیند آموزشی در مدارس است. سازه انگاری یک فلسفه آموزشی است که ایده اصلی آن این است که دانش را نمی توان به شکل تمام شده به یادگیرنده منتقل کرد. معلم فقط می تواند شرایط آموزشی را برای خودسازی و رشد خود دانش دانش آموزان ایجاد کند. ساخت گرایی منعکس کننده یک ایده نسبتا ساده است که در طول زندگی، هر یک از ما درک خود از جهان را می سازیم. به همین دلیل است که هر فرد جهان بینی و باورهای منحصر به فردی را ایجاد می کند. سبک‌های یادگیری فردی روش‌هایی هستند که فرد اطلاعات را درک، پردازش و ذخیره می‌کند. دانش آموزان در یادگیری ترجیحات مختلفی دارند. مقاله حاضر با روش مروری- توصیفی و با استفاده از منابع کتایخانه ای و با هدف بررسی سبک های یادگیری دانش آموزان به رشته تحریر در آمده است. یافته های این مقاله نشان می دهد هر دانش آموزی در فرآیند یادگیری خود سبکی مانند استفاده از تصویر، خواندن، بحث گروهی، مشاهده و غیره دارد. این سبک یادگیری از جنبه های فیزیکی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی دانش آموزان کشف می شود. این شناسایی به مدرس کمک می کند تا مطالب آموزشی خود را آماده و طراحی کند. هنگام یادگیری ، دانش آموزان بر اساس ویژگی های درونی مانند شخصیت، استعداد، راهبردهای یادگیری ، سبک شناختی، انگیزه و جهان بینی با یکدیگر تفاوت دارند؛ به همین خاطر معلمان باید فعالیت هایی را بر اساس سبک های یادگیری و انگیزه تحصیلی دانش آموزان برنامه ریزی و اجرا کنند تا دانش آموزان را به مشارکت موثر در کلاس تشویق کنند. لازم است دانش آموزان بتوانند سبک های یادگیری خود را تعیین کنند تا انگیزه درونی خود را افزایش دهند.
کلمات کلیدی : یادگیری انواع یادگیری طبقه بندی سبک های یادگیری اهمیت سبک های یادگیری در آموزش