رابطه بین کارکردهای اجرایی و کارکرد خانواده با بهزیستی تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوم
رابطه بین کارکردهای اجرایی و کارکرد خانواده با بهزیستی تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوم
مهتاب بهاروند1 علی سرپرست2 نیما نورمحمدی خیاوی3
1) کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2) کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
3) کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد، اسلامشهر، ایران
محل انتشار :
چهارمین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma4.ir)
چکیده :
بنابراین پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین کارکردهای خانواده و کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و بازداری) با بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان متوسطه دوم بود. به لحاظ روششناختی مطالعه حاضر توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوم مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1402-1403 بود که بر اساس نمونهگیری تصادفی 385 دانش¬آموز انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای¬ چندبعدی بهزیستی تحصیلی تومینین-سوینی و همکاران (2012)، ابزار سنجش عملکرد خانواده اسپاین، بالدوین و بیشاپ (1950) و مقیاس درجه¬بندی کارکرد¬های اجرایی-فرم بزرگسال راث و همکاران (2005) استفاده شد. همچنین داده¬ها بهوسیله رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شد. نتایج نشان داد که متغیرهای پیشبین پژوهش می¬توانند بهطور معنی¬داری بهزیستی تحصیلی دانش¬آموزان را پیش¬بینی کنند. بدینصورت که با هر واحد افزایش انحراف معیار در متغیر حافظه فعال، مقداری به بهزیستی تحصیلی اضافه می¬شود. با اضافه شدن هر واحد انحراف معیار به متغیر بازداری، مقداری به متغیر بهزیستی تحصیلی اضافه می¬شود. و همچنین با اضافه شدن هر واحد انحراف معیار به متغیر کارکردهای خانواده، مقداری به متغیر بهزیستی تحصیلی اضافه می¬شود. بنابراین میتوان گفت که کارکردهای خانواده و کارکردهای اجرایی (حافظه فعال و بازداری) نقش مهمی در پیش¬بینی بهزیستی تحصیلی دارند. همچنین نتایج این پژوهش می¬تواند به متخصصینی که با دانش¬آموزان سروکار دارد کمک کند تا از کارکردهای خانواده و کارکردهای اجرایی در بهبود بهزیستی تحصیلی استفاده کنند و به برنامه ریزان کمک می¬کند تا در برنامه¬ریزی¬های تحصیلی نقش مهم این متغیرها رو مدنظر قرار دهند.
کلمات کلیدی :
بهزیستی تحصیلی
کارکردهای خانواده
کارکردهای اجرایی
حافظه فعال
بازداری.