اثربخشی معنادرمانی بر خوش بینی و رضایت از زندگی دانش آموزان پسر

اثربخشی معنادرمانی بر خوش بینی و رضایت از زندگی دانش آموزان پسر

مینا مرادی1 کمال نصرتی هشی2 حمیدرضا دهقان3

1) کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علوم تحقیقات، کارشناس مسئول دانشگاه فرهنگیان
2) گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3) گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

محل انتشار : چهارمین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma4.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر اثربخشی معنادرمانی بر خوش بینی و رضایت از زندگی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش¬آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان اسکو در سالتحصیلی402-1401 بودند. نمونه¬گیری این پژوهش شامل 36 نفر (18 نفر گروه آزمایش و 18 نفر گروه کنترل) بودند که به صورت خوشه ای چند مرحله ای از میان دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان اسکو انتخاب شدند. برای جمع¬آوری داده¬ها از خوش بینی و مقیاس رضایت از زندگی دانش‌آموزان (MSLSS) استفاده شده است. نتايج تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که آموزش معنادرمانی بر خوش بینی و رضایت از زندگی دانش آموزان پسر تاثیر معناداری داشته است. براساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که آموزش معنادرمانی سبب بهبود خوش بینی و افزایش رضایت از زندگی دانش آموزان پسر شده است.
کلمات کلیدی : معنادرمانی خوش بینی رضایت از زندگی دانش آموزان پسر