پیش بینی خلاقیت سازمانی کارکنان اداره آموزش و پرورش بر اساس مدیریت دانش

پیش بینی خلاقیت سازمانی کارکنان اداره آموزش و پرورش بر اساس مدیریت دانش

سونیا احمدی1

1) لیسانس آموزش ابتدایی، فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش استان کردستان، شهرستان بانه

محل انتشار : چهارمین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma4.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی خلاقیت سازمانی بر اساس مدیریت دانش کارکنان آموزش و پرورش انجام گرفت. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصيفي از نوع همبستگی بود. جامعه آماري شامل كليه کارکنان معاونت توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش استان کردستان در سال 1401 بودند. نمونه آماری از طریق فرمول کوکران، 150 نفر تعیین و به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای برحسب مدرک تحصیلی انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده‌ها پرسش‌نامه‏ مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی بوده است. تجزیه و تحلیل دادها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفته است. نتايج نشان داد كه بين مدیریت دانش و ابعاد آن با خلاقیت سازمانی کارکنان همبستگی مثبت و رابطه معناداری وجود دارد. هم‌چنین سهم هر یک از ابعاد مدیریت دانش در پیش‌بینی خلاقیت سازمانی کارکنان متفاوت است. با عنایت به رابطه بین مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی در کارکنان آموزش و پرورش، مدیران آموزش و پرورش با اتخاذ سیاست‌گذاری مناسب و با استفاده از دانش موجود در سازمان به بهترین وجه ممکن حمایت، تقویت و توسعه مدیریت دانش را به عنوان امری مهم در سرلوحه برنامه‌های خویش قرار داده تا بتوانند از طریق مدیریت دانش، خلاقیت سازمانی را در کارکنان سازمان تقویت و توسعه نمایند.
کلمات کلیدی : خلاقیت سازمانی مدیریت دانش کارکنان سازمان آموزش و پرورش