تاثیر روان درمانی انگیزشی بر کنترل هیجانی دانشجویان در شبکه های مجازی

تاثیر روان درمانی انگیزشی بر کنترل هیجانی دانشجویان در شبکه های مجازی

مژگان قویمی1 محبوبه رجبی2

1) کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، واحد کاشمر، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشمر، ایران.
2) کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران

محل انتشار : چهارمین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma4.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روان درمانی انگیزشی بر کنترل هیجانی دانشجویان در شبکه های مجازی انجام شد. روش پژوهش نیمه ازمایشی از نوع پيش آزمون پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش كليه دانشجویان دانشگاه پیام نور کاشمر در سال تحصیلی 1402 که کاربر شبکه های مجازی بودند. از این جامعه آماری، ابتدا طی فراخوان 100 نفر به صورت دردسترس انتخاب شدند آنها به ابزار پژوهش پرسشنامه کنترل هیجانی راجرز و نشوور (1987) پاسخ دادند (پیش آزمون) در مرحله بعد از بین کسانی که نمرات پایینتر از میانگین کسب کردند به صورت تصادفی تعداد 30 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش تحت 8 جلسه 45 دقیقه ای روان درمانی انگیزشی صاحبدل و طحان (2022) قرار گرفتند و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. در پایان هر دو گروه مجددا به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزار spss-25 و تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرا گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد تفاوت مشاهده شده بین میانگین هاي نمرات کنترل هیجانی شرکت کنندگان گروه آزمایش – کنترل برحسب عضویت گروهی در مرحله پس آزمون با 99 درصد اطمینان معنی دار می باشد. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بعد از حذف اثر پیش آزمونِ نمره کنترل هیجانی اثر اصلی گروه (روان درمانی انگیزشی) بر نمره های پس آزمون معنی دار است؛ یعنی روان درمانی انگیزشی بر کنترل هیجانی دانشجویان در شبکه های مجازی موثر است.
کلمات کلیدی : شبکه مجازی کنترل هیجانی روان درمانی انگیزشی