بررسی رابطه بین الگوهای تغذیه‌ای با موفقیت تحصیلی دانش آموزان

بررسی رابطه بین الگوهای تغذیه‌ای با موفقیت تحصیلی دانش آموزان

طیبه ابراهیم زاده1 حمیده لاری گل2

1) کارشناسی بهداشت عمومی، دانشکده پیراپزشکی و بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
2) دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.

محل انتشار : چهارمین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma4.ir)
چکیده :
از حیاتی‌ترین فرآیندهای زندگی که نقش کلیدی در تأمین سعادت دین و دنیای انسان‌ها ایفا می‌کند، بحث غذا و تغذیه است. لذا مطالعه حاضر باهدف بررسی رابطه بین الگوهای تغذیه‌ای با موفقیت تحصیلی دانش آموزان انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی ناحیه دو تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 100 دانش‌آموز انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه‌های الگوهای تغذیه ابراهیمی ممقانی و همکاران (1389) و موفقیت تحصیلی صالحی (1392) بودند. جهت تحلیل داده‌های از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد. نتایج نشان داد رابطه بین الگوهای تغذیه با موفقیت تحصیلی مثبت و معنی‌دار است و الگوهای تغذیه به‌ شکل مثبت و معنی‌داری موفقیت تحصیلی دانش آموزان دختر را پیش‌بینی مي‌کند. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان گفت الگوهای تغذیه‌ای می‌تواند موفقیت تحصیلی دانش آموزان را تبیین کند.
کلمات کلیدی : الگوهای تغذیه‌ای موفقیت تحصیلی دانش آموزان.