بررسی نقش علل موثر در سبک زندگی سلامت محور تحصیلی در دانش آموزان (یک مطالعه مروری سیستماتیک)

بررسی نقش علل موثر در سبک زندگی سلامت محور تحصیلی در دانش آموزان (یک مطالعه مروری سیستماتیک)

اسماعیل صالحی1 فاطمه جعفری2 حسین اکبری3 سمانه نخعی4

1) کارشناسی ارشد رواشناسی تربیتی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
2) کارشناسی راهنمایی و مشاوره، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
4) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.

محل انتشار : چهارمین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma4.ir)
چکیده :
سلامت تحصیلی دانش آموزان به معنی تناسب بین ارزش‌های ذهنی آن‌ها با تجارب و پیامدهای متنوع ارزشیابی شده از آموزش است، از این منظر سلامت تحصیلی فراگیران تحت رضایت کلی آنان از میزان تحقق انتظاراتشان قرار دارد، لذا این مطالعه باهدف بررسی نقش علل مؤثر در سبک زندگی سلامت‌محور تحصیلی در دانش آموزان (یک مطالعه مروری سیستماتیک) انجام شد. پژوهش حاضر از نوع مطالعه مروری نظام-مند است. به‌منظور انجام پژوهش، یافته‌های منتشرشده در خصوص رفتارهای ارتقادهنده سلامت در مطالعات داخلی در پایگاه‌های اطلاعاتی گوگل اسکار، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پرتال جامع علوم انسانی، نورمگز، مگیران، سیویلیکا و علم نت موردبررسی قرار گرفتند. در پایگاه‌های اطلاعاتی و نمایه‌های فوق‌الذکر، هر یک از کلیدواژه‌های رفتارهای ارتقادهنده سلامت و مقالات مرتبط با این کلیدواژه‌ها دانلود شد و موارد تکراری حذف شدند و بر اساس عنوان، چکیده و معیارهای ذیل موردبررسی قرار گرفتند؛ و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. مرور پیشینه نشان داد که استرس کرونا، باورهای فراشناختی، باورهای خودکارآمدی، جو مدرسه، درگیری تحصیلی، عزت‌نفس و ارتباط والد فرزند از عوامل مؤثر در سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور دانش آموزان بودند. به‌عبارتی‌دیگر می‌توان گفت برای رسیدن به سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور دانش آموزان و درنهایت رسیدن به نتایج تحصیلی بهتر لازم است زمینه توسعه باورهای فراشناختی، عزت‌نفس، خودکارآمدی، روابط والد- فرزند و جو مطلوب مدرسه، درگیری تحصیلی دانش آموزان فراهم شود. درواقع، ارتباط ساختار مدرسه با رفتارهای تحصیلی دانش آموزان نشانگر این است که ویژگی‌های فردی، سازمانی و روان‌شناختی با نگرش و رفتارهای دانش آموزان و همچنین سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور ارتباط دارد و این ارتباط از طریق معلمان، همسالان، محیط مدرسه و همبستگی بین اعضاء در مدرسه شکل می‌گیرد و درنتیجه زمینه‌های تقویت و بهبود رفتارهای تسهیل‌کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور دانش آموزان را فراهم می‌سازد؛ بنابراین آموزش مداوم و مستمر سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور باهدف بهبود عملکرد دانش آموزان در خصوص داشتن سبک زندگی تحصیلی سالم پیشنهاد می‌شود.
کلمات کلیدی : سبک زندگی سلامت‌محور تحصیلی دانش آموزان مروری