مدیریت موثر کلاس درس

مصطفی قیصوری1

1) کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی . معلم آموزش و پرورش استان ایلام.

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com)
چکیده :
کلاس درس خط مقدم فعالیت هاي آموزشی، تربیتی و جایگاهی براي آماده نمودن افراد براي زندگی در جهان درحال تغییر است. درکلاس درس خدماتی مستقیم به دانش آموزان ارایه می شود تا آنان از جهت فردي و اجتماعی رشد یافته و زمینه توسعه سالم و همه جانبه جامعه فراهم گردد که این مهم فقط در سایه مدیریت صحیح و دقیق کلاس درس میسر می شود. مقاله حاضر با روش مروری- توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و با هدف بررسی مدیریت موثر کلاس درس به رشته تحریر در آمده است. نتیجه این مقاله نشان می دهد که کلاس درس به عنوان کوچکترین خرده سیستم نظام آموزشی به تبع تحولات و تغییرات اجتماعی و آموزشی درحال تغییر است. از میان عناصر کلاس درس، نقش معلم و سبک مدیریتی او در تحقیق اهداف آموزشی و تربیت دانش آموزانی متناسب با جهان امروز بسیار مهم و اساسی است. معلمان در کلاس هاي درس باید سبک هاي مدیریتی را متناسب با ویژگی هاي شخصیتی دانش آموزان و به گونه اي انتخاب کنند که دانش آموزان فرصت کسب انواع مهارت ها را از طریق عمل در کلاس درس بیاموزند. روش هاي تدریس فعال، توجه به علایق و نیازهاي دانش آموزان، به کارگیري روش هاي حل مسأله مشارکتی، ایجاد رابطه سازنده و اثر بخشی با دانش آموزان می تواند محیط کلاس درس و فرآیند آموزش را شوق انگیز و زمینه تحقق اهداف تربیتی و آموزشی را فراهم نماید
کلمات کلیدی : مفهوم مدیریت کلاس درس اهمیت کلاس درس سبک های مدیریت کلاس