بررسی تاثیر ابزارهای سیاسی در بازارهای بین المللی و عملکرد مدیریت بازرگانی

بررسی تاثیر ابزارهای سیاسی در بازارهای بین المللی و عملکرد مدیریت بازرگانی

بهنام شجاعی اسعدیه1

1) کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد، تهران مرکز، تهران، ایران.

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com)
چکیده :
این مقاله به بررسی تاثیر ابزارهای سیاسی در بازارهای بین المللی و عملکرد مدیریت بازرگانی می‌پردازد. ابزارهای سیاسی شامل تحریم‌ها، مذاکرات تجاری، توافقات دوجانبه و چند جانبه، جنگ ‌های تجاری و سایر عوامل سیاسی هستند که می‌توانند تأثیر زیادی بر روند تجارت بین المللی داشته باشند. این مقاله به بررسی نقش این ابزارها در شکل‌دهی به بازارهای بین المللی و همچنین عملکرد مدیران بازرگانی می‌پردازد. تحریم اقتصادی به نوعی ابزار سیاست خارجی است و این امکان را ایجاد می کند که دولتها با اعمال آن به اهداف و مقاصد سیاسی خود دست یابند که حداقل دو هدف در آن مد نظر می باشد: آسیب رساندن و بی ثباتی دولت هدف تغییر رفتار سیاسی کشور تحت تحریم بر طبق قاعده حقوق طبیعی و قواعد عرفی و مکتوب حقوق بشر ، هر نوع مجازات کلی که حیات یک ملت را به مخاطره اندازد و سالب حقوق طبیعی آنها گردد مضموم است و اعمال آن خود نوعی تهدید بین المللی محسوب می گردد. یکی از مسائل مهم در حوزه حقوق قراردادها آثاری است که به واسطه مسائل بیرونی بــر قرارداد حادث میشود در این خصوص میتوان گفت این عوامل میتوانند متاثر از نظام حقوق داخلی یا نظام حقوق بین الملل و دیگر کشورها باشند واژه تحریم در گستره دانش حقوق واژه ای آشناست. این پژوهش با استفاده از روش‌های تحقيق کمي و كيفي به نتايج خود رسيده است و نتايج حاصل از آن نشان داد که ابزارهای سياسي مي‌توانند تأثير قابل توجهی در عملكرد بازرگانى داشته و به بهبود يافته آن كمك كننده باشند.در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻼش ﻣﯽﺷﻮد ﺑﻪ اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺶ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﻮد ﮐﻪ ﭼﻪ راﺑﻄﻪاي ﺑﯿﻦ دﯾﭙﻠﻤﺎﺳﯽ و ﺗﻮﺳﻌﻪ در ﭼﺎرﭼﻮب اﻗﺘﺼﺎد ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺟﻬﺎﻧﯽ وﺟﻮد دارد و راﻫﺒﺮد ﺗﻮﺳﻌﻪي ﺻﺎدرات ﻏﯿﺮ ﻧﻔﺘﯽ ﭼﻪ اﻟﺰاﻣﺎﺗﯽ را ﻓﺮاروي دﺳﺘﮕﺎه دﯾﭙﻠﻤﺎﺳﯽ و وزارت ﺧﺎرﺟﻪ وجود دارد.
کلمات کلیدی : ابزارهای سیاسی بازارهای بین المللی مدیریت بازرگانی