پیشبینی سازگاری اجتماعی براساس جهتگیری مذهبی در دانشآموزان متوسطه
پیشبینی سازگاری اجتماعی براساس جهتگیری مذهبی در دانشآموزان متوسطه
مهتاب سیدطالبی1 محمدعلی خدابخشی صاحبی2 ملیحه مهدیخانی3
1) دانشیار، اداره کل آموزش و پرورش، ساری، مازندران، ایران
2) استادیار، اداره کل آموزش و پرورش، ساری، مازندران، ایران
3) استادیار، آموزش ابتدایی، اداره آموزش و پرورش شهرستان نکاء، مازندران، ایران
محل انتشار :
چهارمین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر باهدف پیش¬بینی سازگاری اجتماعی بر اساس جهت¬گیری مذهبی دانش¬آموزان دختر مقطع متوسطه دوم انجام شد. روش پژوهش توصیفی از توع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان میامی در سال تحصیلی 1403-1402 که تعداد آنها 318 نفر بود که با توجه به حجم جامعه، توسط جدول کرجسی و مورگان تعداد 180 نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری به صورت دردسترس بود. ابزارهای استفاده شده در پژوهش سازگاری اجتماعی (بل، 1961) و پرسشنامه جهتگیری مذهبی (آلپورت و راس، 1963) بودند. تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط آزمونهای همبستگی و رگرسیون در نرم افزار SPSS نسخه 26 انجام شد. یافتهها نشان داد بین جهتگیری مذهبی با سازگاری اجتماعی ارتباط برقرار است (05/0< p). همچنین متغیر سازگاری اجتماعی با میزان 881/4 =f و 023/0 = p توان پیشبینی میزان جهتگیری مذهبی درونی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم را دارد و ضرایب رگرسیون، نشان داد که متغیر سازگاری اجتماعی با میزان 81/9=fو 004/0 = p توان پیشبینی میزان جهتگیری مذهبی بیرونی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم را دارند. با توجه به یافتههای به دست آمده، توجه به نوع جهتگیری مذهبی در دانشآموزان مقطع متوسطه ضروری است.
کلمات کلیدی :
سازگاری اجتماعی
جهتگیری مذهبی