کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری(مورد مطالعه: مدارس ابتدایی شهرستان نوشهر)

کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری(مورد مطالعه: مدارس ابتدایی شهرستان نوشهر)

فروغ رمضان نیا1 کبری حسین پور2

1) دکترای علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی، نوشهر، ایران.
2) کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی، معلم آموزش و پرورش شهرستان چالوس، چالوس، ایران.

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com)
چکیده :
هوش مصنوعي به عنوان حوزه اي از فناوري اطلاعات عمومأ مـورد توجه پژوهشگران حوزه ي مهندسي فناوري اطلاعات و رشـته هـاي نـرم افـزار و رايانـه قـرار دارد. مرور پژوهش ها و مطالعات انجام شده در اين زمينه نشان مي دهد كـه حـوزه ي مـورد علاقه اغلب پژوهشگران اين موضوع در زمينه هاي مربوط به رايانه بوده است. بـا ايـن حـال اين پژوهشگران به هوش مصنوعي اغلب از ديدگاه فني توجه كرده اند و كاربردهـاي آن را در حوزه هاي مختلف چندان مورد كاوش قرار نداده اند. هدف از پژوهش حاضر کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری در مدارس ابتدایی شهرستان نوشهر بوده است. جامعه پژوهش مدارس ابتدایی شهرستان نوشهر در استان مازندران هستند که تعداد معلمان، مدیران و معاونین آن به 140 نفر می رسد که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 103 نفر آنها با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار اسمارت پی ال اس نشان داده است که مدل از برازش خوبی برخوردار بوده و مقـادیر آلفاي کرونباخ براي تمامی متغیرها از مقدار 7/0 بیشتر بوده و بیانگر پایایی قابل‌قبول است. ضمن اینکه مقدار آماره t نیز در تمامی موارد بزرگتر از مقدار بحرانی 96/1 بوده و نشانگر این موضوع است که شاخص‌‌های مدیریت، ارزیابی، آموزش و یادگیری به درستی سازه هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری را مورد سنجش قرار داده اند.
کلمات کلیدی : هوش مصنوعی دانش آموزش یادگیری.