اثربخشی آموزش ایمن¬سازی روانی در مقابل استرس بر استرس شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز

اثربخشی آموزش ایمن¬سازی روانی در مقابل استرس بر استرس شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز

صغری استوار1 عسل کریمی2

1) استادیار دانشگاه فرهنگیان
2) کارشناسی ارشد مشاوره شغلی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی(2mahconf.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش گروهی ایمن¬سازی روانی در مقابل استرس بر استرس شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز بود. جهت تحقق این هدف، یک نمونه 30 نفري از معلمان دوره ابتدایی به شيوه نمونه¬گيري خوشه¬اي تصادفي انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش برنامه گروهی آموزش ایمن¬سازی روانی در مقابل استرس قرار گرفت. آزمودنی¬ها به وسیله پرسشنامه استرس شغلی در دو مرحله (قبل و بعد از مداخله) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده¬ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اجرای برنامه آموزشی منجر به کاهش استرس شغلی معلمان گروه آزمایش شده است. در نتیجه برنامه گروهی آموزش ایمن¬سازی روانی در مقابل استرس در کاهش استرس شغلی مؤثر است. لذا پیشنهاد می¬گردد درمانگران از این روش برای کمک به معلمان دوره ابتدایی استفاده نمایند.
کلمات کلیدی : آموزش ایمن¬سازی روانی در مقابل استرس استرس شغلی معلمان دوره ابتدایی