تاثیر روش بدیعه پردازی بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر پایه ششم در درس ادبیات

تاثیر روش بدیعه پردازی بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر پایه ششم در درس ادبیات

مرجانه حسین جعفرپور1 زهره سعادتمند2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان)، گروه علوم تربیتی، اصفهان، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان)، گروه علوم تربیتی، اصفهان، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی(2mahconf.com)
چکیده :
مطلعه حاضر با هدف تعیین تاثیر روش بدیعه پردازی بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر پایه ششم در درس ادبیات انجام شد. این مطالعه نیمه آزمایشی بر روی 30 نفر از دانش آموزان دختر پایه ششم در سال 1394 اجرا شد. دانش آموزان به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آموزش بدیعه پردازی در طول 8 جلسه توسط پژوهشگر به گروه آزمایش داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه سنجش تفکر انتقادي ریکتس (2003) بود که قبل و بعد از آموزش اجرا گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS22 و با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته ها نشان داد ميزان تأثير اين آموزش در افزایش تفکر انتقادی این دانش آموزان در مرحله پس آزمون 898/0 بوده است(001/0=p). نتایج این پژوهش نشان داد روش بدیعه پردازی در متغیر تفکر انتقادی پژوهش مؤثر واقع شده است. الگوی بدیعه پردازی نحوه اندیشیدن و تفکر به صورت استعاری را آموزش می دهد. الگوی تفکر استعاری، یادگیرندگان را بر می انگیزد تا ایده ها یا افکار نو و خلاق ارائه دهند.
کلمات کلیدی : روش بدیعه پردازی تفکر انتقادی پایه ششم