بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با رفتار انضباطی دانش آموزان دختر مدارس متوسطه شهر اندیشه

بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با رفتار انضباطی دانش آموزان دختر مدارس متوسطه شهر اندیشه

اعظم عبدالملکی1

1) کارشناسی ارشد علوم تربیتی-برنامه ریزی آموزشی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات پردیس البرز-ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی(2mahconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر به بررسی رابطه برنامه درسی پنهان و رفتارهای انضباطی دانش آموزان دختر مدارس متوسطه شهر اندیشه می پردازد.روش تحقیق از لحاظ هدف ،کاربردی و از لحاظ نوع توصیفی –همبستگی می باشد.جامعه آماری عبارت است از الف:کلیه اولیاء(معلمین ،مدیران و معاونین )مدارس دخترانه که تعداد آنها 141نفر وب) دانش آموزان دختر که تعداد آنها 1768 می باشد که با استفاده از جدول مورگان به ترتیب 123و318 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه ای تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند.برای بررسی ابعاد برنامه درسی پنهان ورفتار انضباطی از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که مولفه های برنامه درسی پنهان و رفتارهای انضباطی را در مقیاس لیکرت مورد بررسی قرار می دهد،برای بررسی روایی آن از نظر اساتید محترم وصاحبنظر استفاده شده است وبرای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که برای پرسشنامه رفتار انضباطی عدد 85/0وپرسشنامه برنامه درسی پنهان 94/0 بدست آمده است.با استفاده از نرم افزار spssاز روش ضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون چند متغییره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.نتایج بدست آمده از تحقیق نشان داده است که:بین ابعاد مختلف برنامه درسی پنهان در چهار بعد(معلمین،مدیریت و ارتباطات،دانش آموزان،مدرسه و جو آن) و رفتارهای انضباطی در 6 بعد(رعایت قوانین و مقررات مدرسه ،مشارکت و همکاری ،آراستگی ظاهر،رابطه احترام آمیز،انجام تکالیف درسی،خودتنظیمی)، دانش آموزان رابطه معنی داری وجود دارد
کلمات کلیدی : برنامه درسی برنامه درسی پنهان رفتارهای انضباطی