بومی¬سازی برنامه درسی مدارس و تاثیر آن بر هویت فرهنگی قومی

محبوبه اسکندری راد1 عصمت رسولی2

1) کارشناسی ارشد
2) استاد

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی(2mahconf.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، تأثیر بومی¬سازی برنامه درسی مدارس در بهبود هویت فرهنگی قومی از دیدگاه متخصصان برنامه¬ریزی استان مازندران سال 94- 1393 است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش انجام گرفتن آن زمینه یابی بود که 148 نفر متخصصان برنامه¬ریزی درسی از جدول کرچسی و مورگان به صورت نمونه گیری طبقه¬ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامة محقق ساخته بود که در مقیاس 5 درجه¬ای گزینه¬ای لیکرت می¬باشد. داده¬ها با استفاده از نرم افزار spss با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف از آزمونهای t تک نمونه¬ای و آزمون¬های مشابه تحلیل شد.یافته¬ها نشان دادند بومی¬سازی برنامه درسی مدارس در بهبود هویت فرهنگی قومی از دیدگاه متخصصان برنامه¬ریزی استان مازندران سال 94- 1393 تاثیر مثبت و معنی¬داری دارد.
کلمات کلیدی : بومی سازی- برنامه درسی- هویت فرهنگی