رابطه بین حمایت اجتماعی و هویت سازمانی در مدارس متوسطه شهر آشخانه

رابطه بین حمایت اجتماعی و هویت سازمانی در مدارس متوسطه شهر آشخانه

جلیل معظمی1 رویا افراسیابی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه ازاد واحد بجنورد
2) عضو هیأت علمی دانشگاه ازاد واحد بجنورد

محل انتشار : سومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(3meaconf.com)
چکیده :
هدف این پژوهش شناسایی رابطه بین حمایت اجتماعی و هویت سازمانی در مدارس متوسطه شهر آشخانه در سال تحصیلی 94-93 می¬باشد. این پژوهش از نظر هدف جزء پژوهش¬های کاربردی محسوب میشود.روش تحقیق ذکر شده از نوع توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی می باشد.جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان مدارس متوسطه شهر آشخانه در سال 1394 می باشند. حجم نمونه براساس جدول مورگان ،215 نفر بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای شده¬اند. ابزار گردآوری داده¬ها برای متغیر حمایت اجتماعی از پرسشنامه استاندارد شده حمایت اجتماعی فیلیپس (SS-A): و برای سنجش هویت سازمانی از پرسشنامه چنی (1983) استفاده شده است. برای سنجش اعتبار پرسشنامه¬ها از ضریب آلفای کرونباخ برای هر دو پرسشنامه به ترتیب 971/0 ، 954/0 بدست آمده که روایی پرسشنامه ها توسط محققین وصاحبنظران مورد تایید قرار گرفته است. نتایج همبستگی بین حمایت اجتماعی با مولفه¬های (حمایت خانواده، دوستان و سایرین) بر روی هویت سازمانی به ترتیب442/0 ، 392/0 و 385/0بدست آمد. نتایج آزمون رگرسیون گام به گام نیز نشان داد نقش مولفه حمایت خانواده با ضریب بتای 317/0 و حمایت دوستان با ضریب بتای 204/0 به نسبت سایر مولفه های حمایت اجتماعی بیشترین تاثیر را بر روی هویت سازمانی دارا می باشد.
کلمات کلیدی : حمایت اجتماعی هویت سازمانی حمایت خانواده دوستان