رابطه سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی با کارآفرینی سازمانی مدیران و کارکنان (مورد مطالعه : اداره کل ورزش و جوانان فارس)

رابطه سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی با کارآفرینی سازمانی مدیران و کارکنان (مورد مطالعه : اداره کل ورزش و جوانان فارس)

کمال باقری1 زهره ریاضی2 المیرا زمزم3

1) دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی و مدرس دانشگاه فرهنگیان فارس(مرکز آموزش عالی شهید مطهری شیراز) (نویسنده مسئول):
2) دکترای مدیریت آموزش عالی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان
3) کارشناس ارشد مدیریت علوم ورزشی و مدرس دانشگاه پیام نور واحد سپیدان

محل انتشار : سومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(3meaconf.com)
چکیده :
هدف تحقيق حاضر تعیین رابطه سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی با کارآفرینی سازمانی مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بود كه با روش تحقيق توصيفي از نوع همبستگي انجام گرديد. جامعه آماري اين تحقيق شامل 160 نفر از مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بود كه 113 نفر با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. جهت جمع آوري اطلاعات و داده ها از سه پرسش نامه استاندارد کارآفرینی سازمانی آنتونسیک و هیسریچ(2001) و اسچیپرز، هاگ و بلوم(2008) ، پرسش نامه استاندارد سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال(1998) و پرسش نامه سرمایه فکری بونتیس (1998) استفاده گرديد. جهت تجزیه و تحليل داده ها در سطح آمار توصيفي از ميانگين و انحراف معيار و در سطح آمار استنباطي از ضريب همستگي پيرسون و رگرسيون چندگانه استفاده شده است .نتايج تجزيه و تحليل آماری نشان داد كه بين سرمایه فکری و مولفه های آن با کارآفرینی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.همچنين بين سرمایه اجتماعی و مولفه های آن با کارآفرینی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد . همچنین از بین مولفه های سرمایه فکری، مولفه های سرمایه انسانی و سرمایه ارتباطی و از بین مولفه های سرمایه اجتماعی مولفه های سرمایه شناختی و سرمایه ساختاری قدرت پيش بيني قویتری برای کارآفرینی سازمانی دارند.
کلمات کلیدی : سرمایه فکری سرمایه اجتماعی کارآفرینی سازمانی