بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مهارت‌های ارتباطی کارکنان

بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مهارت‌های ارتباطی کارکنان

اکبر روشن ضمیر1 جهانگیر شاهینی2 علی امیری3

1) کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، مربی مرکز آموزش عالی علمی کاربردی استانداری بوشهر
2) دکتری مدیریت برنامه ریزی سیستم های اقتصادی، مربی مرکز آموزش عالی علمی کاربردی استانداری بوشهر
3) کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، مربی مرکز آموزش عالی علمی و کاربردی استانداری بوشهر

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم اجتماعی(2icmsconf.com)
چکیده :
هدف اصلی این پژوهش یافتن پاسخی برای این مسئله است که فرهنگ سازمانی چه تأثیری بر مهارت‌های ارتباطی کارکنان دارد. در این پژوهش متغیر توانمندسازی کارکنان به عنوان متغیر واسطه در نظر گرفته شد. پس از بررسی پژوهش¬های انجام شده داخل و خارج از کشور، در زمینه فرهنگ سازمانی و ارتباطات، متغیرهای مدل پژوهش تعیین شد. با بررسی متغیرها، مشخص شد که مهارت‌های ارتباطی به عنوان یکی از مؤلفه‌های ارتباطات دارای سه بعد مهارت‌های شنودی، کلامی و بازخوردی است. و فرهنگ سازمانی بر مهارت‌های ارتباطی تأثیرگذار است. ضمن اینکه براساس بررسی¬های انجام شده، مشخص شد که توانمندسازی کارکنان رابطه ایجاد شده بین فرهنگ و مهارت‌های ارتباطی را هم تحت تأثیر قرار می¬دهد. در ادامه با مطالعه پیشینه پژوهش¬های صورت گرفته مدل مفهومی طراحی شده، که نحوه ارتباط این عناصر نشان می¬دهد.
کلمات کلیدی : مهارت‌های ارتباطی توانمندسازی کارکنان فرهنگ سازمانی