مقایسه کیفیت تدریس اساتیددانشگاه بین‌الملل ودانشگاه فردوسی مشهدازدیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی

مقایسه کیفیت تدریس اساتیددانشگاه بین‌الملل ودانشگاه فردوسی مشهدازدیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی

مهین نوری نوخندان1 هوشنگ نوری نوخندان2

1) دانشجوی کارشناس ارشد تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزادکرج /
2) دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی دانشگاه غیر انتقاعی گلبهار مشهد/

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در علوم انسانی(3mrhconf.com)
چکیده :
هدف از انجام این تحقیق مقایسه کیفیت تدریس اساتید دانشگاه بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهدازدیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌باشد.این پژوهش ازنظر هدف کاربردی واز نظر روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است.جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان(3155) دانشگاه دولتی و بین‌المللی فردوسی مشهددرسال تحصیلی 94-1393تشکیل می‌دهد.86 درصددانشجویان (2730دانشجو)در دانشگاه دولتی فردوسی 14درصد(425دانشجو)دردانشگاه بین‌الملل تحصیل می‌کردند. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 343دانشجو (297 دولتی،46 بین‌الملل)و روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای است..برای اطمینان 600 پرسشنامه بین دانشجویان توزیع و550(340 دولتی و210 بین‌الملل)پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت.برای تعیین نرمال بودن توزیع نمونه،آزمون کولموگراف اسمیرنف به عمل آمد.برای انجام این پژوهش از پرسشنامه استاندارد کیفیت تدریس با متغیرهایی از قبیل تسلط بر محتوا،طرح درس،مهارت تدریس،مدیریت در کلاس،مهارت‌های ارتباطی و ارزشیابی با آلفای کرانباخ 86% .پایایی پرسشنامه‌ها در این تحقیق80/0به دست آمد.برای تحلیل داده‌ها ازدوروش آمار توصیفی(فراوانی،میانگین و انحراف معیار)وآماراستنباطی(Tمستقل و تحلیلANOVA) استفاده‌شده است.نتایج تحقیق نشان داده تمامی مؤلفه‌های تسلط بر محتوا،طرح درس،مهارت‌های تدریس،مدیریت در کلاس،ارزیابی،مهارت‌های ارتباطی،و مسائل اخلاقی در آموزش ازمتغیرکیفیت تدریس به جزمولفه راهنمایی و مشاوره اساتید تفاوت معنی‌داری دردودانشگاه بین‌الملل و دولتی دارند. کلیدواژه‌ها:کیفیت تدریس، دانشجویان تحصیلات تکمیلی،دانشگاه دولتی،دانشگاه فردوسی،دانشگاه بین‌الملل
کلمات کلیدی : کیفیت تدریس دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه دولتی دانشگاه فردوسی دانشگاه بین‌الملل