آسیب شناسی کاربرد روش های تدریس فعال در مدارس ابتدایی

حسین قاسم پورمقدم1

1) استادیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در علوم انسانی(3mrhconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مشکلات استفاده از روش های تدریس فعال از دیدگاه معلمان مدارس ابتدایی پسرانه شهر تهران صورت گرفته است. جامعه نمونه این تحقیق 400 نفر از معلمان مدارس پسرانه مناطق 2، 6 ، 8 و 12 شهر تهران بود که از بین 2248 نفر از معلمان شاغل در مدارس ابتدایی این مناطق به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. روش تحقیق پیمایشی بوده و داده های آن از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. در رابطه با پرسش اول مشخص شد که سطح پایین دانش و مهارت معلم با میانگین میزان تأثیر 12/615، تا حد زیادی مانع استفاده از روش های تدریس فعال است. در پاسخ به سوال دوم معلوم گردید که سطح پایین کارایی مدیریت آموزشی با میانگین میزان تأثیر 37/616، تا حد زیادی مانع استفاده از روش های تدریس فعال می شود. در پاسخ به سوال سوم مشخص شد که عدم کاربرد روش های ارزشیابی تحصیلی با میانگین میزان تأثیر 87/595، تا حد متوسطی مانع استفاده از روش های تدریس فعال می باشد. پاسخ به سوال چهارم تحقیق حاکی از این بود که سطح پایین امکانات و تجهیزات آموزشی با میانگین میزان تأثیر 87/692، تا حد زیادی به عنوان یک مانع در استفاده از روش های تدریس فعال نقش دارد. در پاسخ به سوال پنجم تحقیق نیز روشن شد از دیدگاه معلمان مدارس ابتدایی مناطق چهارگانه تهران، از بین عوامل چهارگانه یادشده ، سطح پایین امکانات و تجهیزات آموزشی، مهمترین مشکل در استفاده از روش های تدریس فعال می باشد.
کلمات کلیدی : روش تدریس فعال معلم مدیریت آموزشی ارزشیابی تجهیزات آموزشی دوره ابتدایی