رابطه هویت سازمان با رفتار شهروند سازمانی

صدیقه طوطیان1

1) استادیار گروه حسابداری،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق،تهران،ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(2meaconf.com)
چکیده :
رفتارهاي مثبت در ارتباط با هويت يابي سازماني شامل همكاري بيشتر، انجام فراتر از حد وظيفه امور سازماني و تمايل به باقي ماندن به عنوان يكي از اعضاي سازماني، ميباشد هويت يابي سازماني اغلب از نظر اهداف و ارز شهاي مشترك ميان سازمان و اعضاي سازمان سنجيده ميشود و به عنوان ابزاري براي ايجاد همبستگي در سراسر سازمان ديده ميشود.به طور خلاصه، هويت يابي سازماني به عنوان يكي از عناصر موفقيت سازماني ديده شده است. از طرفی یکی از مباحث موردتوجه اخیر روانشناسان و جامعه شناسان، رفتار شهروند سازمانی است.رفتار شهروند سازمانی جزء الزامات شغلی رسمی کارمند نیست و مستقیما به وسیله سیستمهای رسمی پاداش در سازمان شناسایی نمی شوند،ولی میزان اثر بخشی سازمان و عملکردموثر سازمان را بالا می بردمفهوم رفتار شهروندی سازمانی،تحولی در حوزه رفتار سازمانی ایجاد کرده است.این مفهوم باعث شده است که سازمانها نواور،منعطف،بهره وردر برابر بقاوموفقیتشان مسئول باشند.به همین دلیل پژ وهشگراین تحقیق را با هدف بررسی رابطه بین هویت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی دربین کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب نمود، روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است جامعه آماری شامل کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی می باشدو روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده میباشد ،حجم نمونه از طریق فرمول کوکران براورد شد.نتایج تحقیق نشان داد بین هویت سازمانی و رفتار شهروندسازمانی رابطه معنی داری وجود دارد.
کلمات کلیدی : کلید واژه:(سازمان) (هویت) (رفتار شهروند سازمانی)