اعتماد ،عنصر استراتژیک در بازاريابي رابطه اي

احسان عباسپور1 ولی محمد چوبی2

1) عضوء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان
2) دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان

محل انتشار : پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(5meaconf.com)
چکیده :
با تغيير گسترده زمينه بازاريابي اکنون بازاريابي رابطه‌اي جايگزين بازاريابي سنتي مبتني بر عناصر چهارگانه آميخته بازاريابي گرديده است. استراتژي بازاريابي رابطه اي مبتني بر ايجاد، توسعه و حفظ ارتباط با خريداران مي باشد. جهت نيل به اين هدف سازمانها بايد عناصر ايجاد و حفظ روابط بين سازماني را شناسائي نموده و با سنجش اين عناصر در جهت بهبود روابط خود با سازمانهاي ديگر اقدامات لازم را به عمل آورند. يکي از مهمترين اين عناصر ، عنصر اعتماد مي باشد. اعتماد با رويکرد اينده نگر خود اينک جايگزين بسياري از عناصر مورد تاکيد قديمي مانند وابستگي، سرمايه گزاري در معاملات ويژه و رضايت گرديده است. بدين ترتيب با توجه به شکاف علمي(تئوريک) و عملي موجود پيرامون اين متغير زيربنائي بازاريابي نوين دو هدف در اين تحقيق پي گيري شده است. نخست مفهوم سازي و بيان اهميت اعتماد در شکل دهي و حفظ روابط بلندمدت و دوم ايجاد مقياسي معتبر جهت سنجش اعتبار بين سازماني به روش تحليل عاملي مورد بررسي قرار گرفته است.
کلمات کلیدی : اعتماد بازاریابی عنصر استراتژیک بازاریابی رابطه ای