ارزیابی استفاده از مخلوط بتن آسفالتی در زیرسازی راه آهن

ارزیابی استفاده از مخلوط بتن آسفالتی در زیرسازی راه آهن

دانیال رستاقی چالکی1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش راه و ترابری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران-

محل انتشار : کنفرانس بین المللی عمران ، معماری و زیرساخت های شهری(icica.ir)
چکیده :
در طراحي راه آهن، همانند طراحي بزرگراهها، افزايش احجام و بارهاي ترافيكي و به ويژه معرفي قطارهاي سريع السير در دهه گذشته، نياز به رويكردهاي جديد بيش از پيش نمايان شد. بعلاوه، نگراني درباره محيط زيست نياز به در نظر گرفتن مفهوم پايداري را در مراحل طراحي طلب مي كرد. در طی 25 سال گذشته چندین شرکت راه آهن و صنعت روسازی آسفالتی در امریکا طرح ها و برنامه های کاربردی را به منظور استفاده از بتن آسفالتی گرم در لایه های تشکیل دهنده مسیر راه آهن به جای استفاده از زیر بالاست تمام شنی متداول توسعه دادند. مخلوط هاي آسفالتي بعنوان جايگزين فني مناسبي براي پارامترهاي مختلف ساخت و ساز راه آهن سنتي معرفي شده اند. به ويژه، تجربه استفاده از آسفالت در روسازی خط آهن (روسازی متداول شامل ریل ها، تراورس ها، چفت و بست ها و بالاست) و در لایه زیر بالاست نشان داده است كه اين نوع ساختار توانايي دارد نیازهای خطوط ريلي جديد و مدرن را به طور کامل برطرف سازد. تجربه جهانی نشان داده است که استفاده از آسفالت می تواند جایگزین مناسبی برای ساخت و ساز راه آهن مدرن باشد. مخلوط بتن آسفالتی گرم مشابه آسفالت به کار رفته در لایه زیرین در روسازی بزرگراه ها طرح می شود. به طور خاص، آسفالت مصرفی در خط آهن با خواص متوسط مدول ها، انعطاف پذیری، درصد حجمی فضای خالی کم، مقاوت در برابر خستگی طرح می شود به طوری که بالاترین میزان کرنش کششی بدون ترک خوردگی را دارا باشد. در این تحقیق عملکرد سه مخلوط بتن آسفالتی حاوی قیرهای اصلاح شده توسط خرده لاستیک و قیر اصلاح شده توسط پلیمر استایرن بوتادین استایرن و قیر عملکردی PG 64-22 به جهت استفاده در مسیر راه آهن بر حسب حساسیت در برابر رطوبت، تغییر شکل دائمی و ترک خردگی ناشی از خستگی مورد بررسی قرار می گیرد. آزمایشات خزش تک محوره و مدول دینامیکی به منظور مشخص کردن خواص مصالح مخلوط های آسفالتی انجام شد. نتایج حاصل از آزمایشات نشان دادند که عملکرد مخلوط های آسفالتی حاوی خرده لاستیک و پلیمرSBS، در مقایسه با قیر عملکردی PG 64-22 به جهت استفاده در زیرسازی راه آهن بهتر می باشد.
کلمات کلیدی : مخلوط آسفالتی زیر سازی راه آهن آسفالت اصلاح شده توسط خرده لاستیک آسفالت اصلاح شده توسط پلیمرSBS مدول دینامیکی