ارزیابی استفاده از مخلوط بتن آسفالتی در زیرسازی راه آهن

دانیال رستاقی چالکی1

چکیده :
در طراحي راه آهن، همانند طراحي بزرگراهها، افزايش احجام و بارهاي ترافيكي و به ويژه معرفي قطارهاي سريع السير در دهه گذشته، نياز به رويكردهاي جديد بيش از پيش نمايان شد. بعلاوه، نگراني درباره محيط زيست نياز به در نظر گرفتن مفهوم پايداري را در مراحل طراحي طلب مي كرد. در طی 25 سال گذشته چندین شرکت راه آهن و صنعت روسازی آسفالتی در امریکا طرح ها و برنامه های کاربردی را به منظور استفاده از بتن آسفالتی گرم در لایه های تشکیل دهنده مسیر راه آهن به جای استفاده از زیر بالاست تمام شنی متداول توسعه دادند. مخلوط هاي آسفالتي بعنوان جايگزين فني مناسبي براي پارامترهاي مختلف ساخت و ساز راه آهن سنتي معرفي شده اند. به ويژه، تجربه استفاده از آسفالت در روسازی خط آهن (روسازی متداول شامل ریل ها، تراورس ها، چفت و بست ها و بالاست) و در لایه زیر بالاست نشان داده است كه اين نوع ساختار توانايي دارد نیازهای خطوط ريلي جديد و مدرن را به طور کامل برطرف سازد. تجربه جهانی نشان داده است که استفاده از آسفالت می تواند جایگزین مناسبی برای ساخت و ساز راه آهن مدرن باشد. مخلوط بتن آسفالتی گرم مشابه آسفالت به کار رفته در لایه زیرین در روسازی بزرگراه ها طرح می شود. به طور خاص، آسفالت مصرفی در خط آهن با خواص متوسط مدول ها، انعطاف پذیری، درصد حجمی فضای خالی کم، مقاوت در برابر خستگی طرح می شود به طوری که بالاترین میزان کرنش کششی بدون ترک خوردگی را دارا باشد. در این تحقیق عملکرد سه مخلوط بتن آسفالتی حاوی قیرهای اصلاح شده توسط خرده لاستیک و قیر اصلاح شده توسط پلیمر استایرن بوتادین استایرن و قیر عملکردی PG 64-22 به جهت استفاده در مسیر راه آهن بر حسب حساسیت در برابر رطوبت، تغییر شکل دائمی و ترک خردگی ناشی از خستگی مورد بررسی قرار می گیرد. آزمایشات خزش تک محوره و مدول دینامیکی به منظور مشخص کردن خواص مصالح مخلوط های آسفالتی انجام شد. نتایج حاصل از آزمایشات نشان دادند که عملکرد مخلوط های آسفالتی حاوی خرده لاستیک و پلیمرSBS، در مقایسه با قیر عملکردی PG 64-22 به جهت استفاده در زیرسازی راه آهن بهتر می باشد.
کلمات کلیدی : مخلوط آسفالتی، زیر سازی راه آهن، آسفالت اصلاح شده توسط خرده لاستیک، آسفالت اصلاح شده توسط پلیمرSBS، مدول دینامیکی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : مهندسی ترافیک ، حمل و نقل و زیرساخت های شهری
محل انتشار : کنفرانس بین المللی عمران ، معماری و زیرساخت های شهری
آدرس وب سایت کنفرانس : icica.ir
ارسال کننده : دانیال رستاقی
کد IOI مقاله : XYCE-ACHCG
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYCE-ACHCG

مقالات مشابه
  1. Development of Asphalt Concrete Stiffness Modulus Prediction Models Using Genetic Programming
  2. تحلیل پارامترهای شیارافتادگی و خزش در مخلوط های آسفالتی درشت دانه
  3. کاربرد نانو اکسید آهن در ساخت مخلوط های آسفالتی به منظور کاهش تغییر شکل های ماندگار
  4. ارزیابی رفتار خستگی مخلوط های آسفالتی حاوی افزودنی های بازیافتی (مروری)
  5. ارزیابی طرح اختلاط آسفالت گرم به روش مارشال با استفاده از دانه بندی مختلف مصالح سنگی
  6. مقایسه اثر نانو کربن سیاه و الیاف پلی استر صنعتی روی مقاومت مارشال و روانی مخلوط آسفالتی
  7. مقایسه اثر پودر لاستیک و الیاف کربن روی مقاومت مارشال و روانی مخلوط آسفالتی
  8. مقایسه اثر نانو لوله کربن و پودر شیشه روی مقاومت مارشال و روانی مخلوط آسفالتی
  9. لزوم استفاده از افزودنی ها در قیر
  10. Determining Deformation Properties of Asphalt Mixture Using Digital Image Correlation Method
  11. بررسی آزمایشگاهی مقاومت مارشال و رفتار خستگی مخلوط آسفالتی حاوی ترکیب الیاف شیشه و زباله های PET
  12. Effect of Different Comouter vision Configurations on Estimating the Mechanical Properties of Asphalt Mixture
  13. مقایسه عملکرد قیر اصلاح شده با پلیمر اس-بی-اس و پلی اتیلن
  14. ارزیابی استفاده از مخلوط بتن آسفالتی در زیرسازی راه آهن
  15. بررسی آزمایشگاهی تاثیر نانواکسید آهن بر مدول سفتی مخلوط های آسفالت ماستیک درشت دانه
سایر مقالات محل انتشار
  1. مروری بر کاربردهای خودروهای هوشمند در شبکه حمل و نقل
  2. بررسی نقش نانو تکنولوژی در کاهش میزان مصرف انرژی در ساختمان
  3. تاثیر کاربرد مصالح با مقاومت کم کنترل شده (CLSM) در اجرای زیرگذرهای جاده
  4. بررسی میزان تغییر شکل‌های تونل در زمین متورم شونده (بررسی موردی روی دو تونل)
  5. دگرگونی ساختاری میدان کهنه: ارزیابی طرح بهسازي و نوسازي مجموعه ميدان كهنه و مسجد جامع عتيق اصفهان
  6. ساخت و ساز پایدار با تأکید بر مصالح ساختمانی و نوع طراحی
  7. پیش‌بینی ظرفیت باربری نهایی پی‌های دایره‌ای و مربعی توسط شبکه‌ی عصبی
  8. تاثیر مولفه های کالبدی بر احساس امنیت زنان در فضاهای عمومی
  9. بررسی معماری دیجیتال و سیستم های هوشمند ساختمانی
  10. ارزیابی حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک کلان شهرها ( مطالعه موردی شهر تبریز)
  11. مکان یابی مراکر خدمات پستی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (نمونه مورد مطالعه: محدوده امام شهر شهر یزد)
  12. سنجش توسعه یافتگی دهستان کوهدشت شهرستان ساری با استفاده از روش شاخص مرکزیت
  13. اهميت و ضرورت ساماندهي بافت های فرسوده با تاکید بر بافت های تاریخی شهری
  14. بررسی الگوی معماری خانه های ساری در دوره قاجار
  15. بررسی تاثیر عوامل زیست اقلیمی بر شکل گیری مساکن روستایی اورامان