کارآفرینی دانش بنیان

روزبه حبیبی1 زین العابدین اسدی دارستانی2 فاطمه ملکی طالقانی3

1) استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی ۴۶۹۷-۱۹۳۹۵، تهران ، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی، دانشگاه پیام نور، رشت، ایران
3) دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی، دانشگاه پیام نور، رشت، ایران

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
ماهیت برجسته بازاریابی و کارآفرینی، جستجوی فرصت هایی برای تبدیل آنها به ایده های عملی و بازار است. از طرفی شرکت‏های دانش ‏بنیان موتور محرک و توسعۀ اقتصاد دانش‏بنیان اند. براساس بررسی‏های انجام‏شده، نوآوری‏ها و پیشرفت‏های صنعتی طی دهه ‏های اخیر در سطح جهان، حاصل فعالیت‏های نوآورانۀ شرکت‏های کوچک نوآور و دانش‏محور بوده است. علاوه بر این، محققان اشتغال در بنگاه‏های کوچک، به‏ویژه شرکت‏های فناور را در دوران رکود و التهاب اقتصادی، پایدارتر از اشتغالی می‏دانند که بنگاه‏های بزرگ راه اندازی کرده اند. عنصر دانش برای ایجاد فضای رقابتی و افزایش بهره وری و کارایی و درنتیجه افزایش تولید به ویژه در شرایطی که تحریم ها و ناملایمات خارجی و داخلی بیش از پیش در شکل گیری مشکلات اقتصادی تأثیرگذار است، امری مهم محسوب میشود. در اقتصاد دانش بنیان زیرساخت های اقتصادی باید طوری باشد که رشد و کارآفرینی را تسهیل کند. کارآفرینی از این بابت که منجر به بالا رفتن کارایی اقتصادی، نوآوری در بازار کار و تولید و همچنین ایجاد مشاغل جدید و بهبود وضعیت اشتغال می شود حائز اهمیت است. لذا در این مقاله به بررسی موضوع کارافرینی دانش بنیان می پردازیم.
کلمات کلیدی : کارافرینی اقتصاد دانش آفرین دانش بنیان.