شناسایی استراتژی بازاریابی در صنعت گردشگری (مطالعه موردی موزه ی جنوب شرق زاهدان)
شناسایی استراتژی بازاریابی در صنعت گردشگری (مطالعه موردی موزه ی جنوب شرق زاهدان)
نرجس میری مقدم کلوخی1
1) نرجس میری مقدم کلوخی
محل انتشار :
دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
موزه منطقهای جنوب شرق زاهدان در پنج طبقه، یکی از بزرگترین موزههای کشور در جنوب شرق ایران است و از جمله دیدنیهای زاهدان محسوب میشود. این موزه به موضوعات تاریخی، فرهنگی و هنری میپردازد و شامل بخشهای باستانشناسی، مردمشناسی و زیستمحیطی میشود. اماکنی همچون موزهها نقش به سزایی در جذب گردشگر دارند. صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و متنوعترین صنعت در دنیا برای ایجاد درآمد توسعهی اشتغال زایی، رشد بخش خصوصی و توسعهی زیر ساختهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، قانونی و تکنولوژی مطرح میباشد. بازاریابی استراتژیک در دهههای ۱۹۷۰ و ۸۰ بهعنوان یک رشته تحصیلی مجزا ظهور کرد که از مدیریت استراتژیک منشعب شد. استراتژی بازاریابی نقش بازاریابی را به عنوان پیوندی بین سازمان و مشتریانش برجسته میکند و از ترکیب منابع و قابلیتهای درون سازمان برای دستیابی به مزیت رقابتی استفاده میکند(Cacciolatti & Lee، ۲۰۱۶: ۱۸) همچنین فعالیتهای بازاریابی در فروشگاههای موزه فرصتهای قابل توجهی را برای ارزیابی استراتژیهای متمایز و عملکرد مرتبط با آنها در ارائه میدهد. (Nechita، ۲۰۲۰)
استراتژی بازاریابی، تلاشهای تبلیغاتی یک سازمان برای تخصیص منابع خود در طیف گستردهای از پلتفرمها، کانالها برای افزایش فروش و دستیابی به مزیت رقابتی پایدار در بازار مربوطهاش است(Baker، ۲۰۰۸).
موزهها نه تنها باید در افزایش اثرات اقتصادی فرهنگ، بلکه در افزایش نقش اجتماعی آن نیز ایفای نقش کنند و رویدادها به طور سنتی به عنوان روشی برای سنجش سهم میراث فرهنگی به عنوان عاملی در تولید، توسعه و نوآوری مورد استفاده قرار میگیرند (Lazzeretti and Capone، ۲۰۱۳). تا کنون پژوهشی در راستای شناخت استراتژیهای بازاریابی در صنعت گردشگری که درجهت رشد و توسعه اقتصادی در راستای درآمد زایی از موزهی جنوب شرق زاهدان باشد صورت نگرفته است. لذا انجام این تحقیق راهگشا وکاربردی است.
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل کارآفرینانه استراتژیک در صنعت گردشگری با رویکرد توسعهی اقتصادی در موزهی جنوب شرق ایران میباشد. با بررسی مؤلفههای بازاریابی خدمات، تبلیغات دیجیتال بیشترین نقش را در توسعهی گردشگری داشته است .
کلمات کلیدی :
استراتژی
بازاریابی
گردشگری
موزه جنوب شرق