شناسایی استراتژی بازاریابی در صنعت گردشگری (مطالعه موردی موزه ی جنوب شرق زاهدان)

نرجس میری مقدم کلوخی1

چکیده :
موزه منطقه‌ای جنوب شرق زاهدان در پنج طبقه، یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های کشور در جنوب شرق ایران است و از جمله دیدنی‌های زاهدان محسوب می‌شود. این موزه به موضوعات تاریخی، فرهنگی و هنری می‌پردازد و شامل بخش‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و زیست‌محیطی می‌شود. اماکنی همچون موزه‌ها نقش به سزایی در جذب گردشگر دارند. صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیا برای ایجاد درآمد توسعه‌ی اشتغال زایی، رشد بخش خصوصی و توسعه‌ی زیر ساخت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، قانونی و تکنولوژی مطرح می‌باشد. بازاریابی استراتژیک در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۸۰ به‌عنوان یک رشته تحصیلی مجزا ظهور کرد که از مدیریت استراتژیک منشعب شد. استراتژی بازاریابی نقش بازاریابی را به عنوان پیوندی بین سازمان و مشتریانش برجسته می‌کند و از ترکیب منابع و قابلیت‌های درون سازمان برای دستیابی به مزیت رقابتی استفاده می‌کند(Cacciolatti & Lee، ۲۰۱۶: ۱۸) همچنین فعالیت‌های بازاریابی در فروشگاه‌های موزه فرصت‌های قابل توجهی را برای ارزیابی استراتژی‌های متمایز و عملکرد مرتبط با آن‌ها در ارائه می‌دهد. (Nechita، ۲۰۲۰) استراتژی بازاریابی، تلاش‌های تبلیغاتی یک سازمان برای تخصیص منابع خود در طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌ها، کانال‌ها برای افزایش فروش و دستیابی به مزیت رقابتی پایدار در بازار مربوطه‌اش است(Baker، ۲۰۰۸). موزه‌ها نه تنها باید در افزایش اثرات اقتصادی فرهنگ، بلکه در افزایش نقش اجتماعی آن نیز ایفای نقش کنند و رویداد‌ها به طور سنتی به عنوان روشی برای سنجش سهم میراث فرهنگی به عنوان عاملی در تولید، توسعه و نوآوری مورد استفاده قرار می‌گیرند (Lazzeretti and Capone، ۲۰۱۳). تا کنون پژوهشی در راستای شناخت استراتژی‌های بازاریابی در صنعت گردشگری که درجهت رشد و توسعه اقتصادی در راستای درآمد زایی از موزه‌ی جنوب شرق زاهدان باشد صورت نگرفته است. لذا انجام این تحقیق راهگشا وکاربردی است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل کارآفرینانه استراتژیک در صنعت گردشگری با رویکرد توسعه‌ی اقتصادی در موزه‌ی جنوب شرق ایران می‌باشد. با بررسی مؤلفه‌های بازاریابی خدمات، تبلیغات دیجیتال بیشترین نقش را در توسعه‌ی گردشگری داشته است .
کلمات کلیدی : استراتژی، بازاریابی، گردشگری، موزه جنوب شرق


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : مديريت (کلیه گرایش ها)
محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
آدرس وب سایت کنفرانس : icmba.ir
ارسال کننده : نرجس میری مقدم کلوخی
کد IOI مقاله : XYCF-KAEZG
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYCF-KAEZG

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. مروری بر موانع هوشمند سازی مدارس در ایران
  2. بررسي رابطه ي ميزان عزت نفس با انتخاب رشته ي تحصيلي در بين دو گروه دانشجويان روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه پيام نور اروميه در سالتحصیلی
  3. بررسی تأثیر سیستم مدیریت منابع انسانی بر جهت گیری استراتژیک و عملکرد سازمانی (مطالعه موردی: شرکت ملی حفاری ایران- شعبه کیش)
  4. نقد نظریه‌های سازمان از موضع هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی (مکتب عقلایی)
  5. نقش تدارکات الکترونیک بر عملکرد زنجیره تامین از طریق ارتباط با شرکاء
  6. بررسي درماندگی مالي و مديريت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
  7. نقش خلاقیت و نوآوری در ایجاد کسب و کار کارآفرینانه
  8. بررسی رابطه بین تصمیم‌گیری مشارکتی با سلامت روانی معلمان زن مقطع دوره متوسطه دبیرستان‌های دخترانه در شهرستان نقده
  9. اسب تروا هنوز در ميان ماست: راديو جوان و «راهبرد مهار» غربی شدن سبك زندگی جوانان ايرانی
  10. بکارگیری استانداردهای بین المللی راهی به سوی ارتقاء ارتباط موثر با سازمان تجارت جهانی
  11. بررسی نقش مديريت دانش در کسب و کارهاي کوچک و متوسط دانش بنيان
  12. بررسي امکان پذیری بيمه اسلامي (تكافل) به عنوان جایگزین بیمه متعارف درصنعت بیمه ایران
  13. شناسایی عوامل کلیدی در رتبه بندی شرکت های بیمه ای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار
  14. پیش بینی بهره وری نیروی انسانی بر اساس مؤلفه های رفتارمدنی سازمانی در کارکنان مدارس ناحیه2تبریز
  15. تاثیر تولید چابک بر زنجیره تامین