بررسي تأثير روش آموزشي تلفيقي فعال و مبتني بر شك دكارتي در درس ریاضی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر متوسطه دوم شهر بردسكن

بررسي تأثير روش آموزشي تلفيقي فعال و مبتني بر شك دكارتي در درس ریاضی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر متوسطه دوم شهر بردسكن

علی قانعی1 احمد اکبری2

1) علی قانعی
2) احمد اکبری

محل انتشار : کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت (icme.ir)
چکیده :
رياضيات از درس‌هاي مهمي است كه يادگيري آن مي‌تواند در تمامي عرصه‌هاي زندگي تأثيرگذار باشد. اغلب دانش‌آموزان فکر می‌کنند به دلیل آن‌که روش تدریس معلم را نمی‌فهمند و سنتی است، نمی‌توانند تلاش بیش‌تری در مطالعه داشته باشند. برخی فکر می‌کنند چرا همکلاسی‌هایشان نمرات بهتری کسب می‌کنند، ولی آن‌ها نمی‌توانند نمره‌ی خوبی کسب کنند، ودر حل مسایل ریاضی خلاقیت و ابتکار داشته باشند. برخی فکر می‌کنند اگر شیوه تدریس بهتری از طرف معلم ارائه شود، می‌توانستند عملکرد بهتری داشته باشند. پژوهش حاضر که با هدف بررسی تاثیر روش آموزشی تلفیقی فعال و مبتنی بر شک دکارتی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر متوسطه دوم شهر بردسکن، صورت گرفته است با در نظر گرفتن هدف‌های موجود در آن از نوع تحقیق‌های نیمه آزمایشی به شمار می‌آید. به ‌منظور بررسی تأثیر رویکردهای مذکور بر روی جامعه‌ آماری از طریق روش نمونه¬گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای دو کلاس یکی با عنوان گروه کنترل و یکی با عنوان گروه آزمایش از یک دبیرستان برگزیده و پرسشنامه‌ی عملکرد تحصیلی بین آن‌ها توزیع و پاسخ به‌دست‌آمده به ‌عنوان نمره پیش¬آزمون ثبت و در ادامه از تدریس به روش آموزش تلفیقی فعال و مبتنی بر شک دکارتی در گروه¬ آزمایش استفاده شد، آنگاه عملکرد تحصیلی در گروه¬مذکور اندازه¬گیری و به کمک نرم‌افزار Spss و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون T دو نمونه مستقل و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد: روش آموزشی تلفیقی فعال و مبتنی بر شک دکارتی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر متوسطه دوم شهر بردسکن تأثیر معنی¬داری دارد.
کلمات کلیدی : روش فعال روش مبتنی بر شک دکارتی روش سنتی خلاقیت عملکرد تحصیلی.