تحلیل بازار و طراحی استراتژی های بازاریابی(ویژه معرفی یک مرکز تخصصی پژشکی زنان و زایمان به مشتریان)

تحلیل بازار و طراحی استراتژی های بازاریابی(ویژه معرفی یک مرکز تخصصی پژشکی زنان و زایمان به مشتریان)

فاطمه صداقت کیش1 سامان نصرالهی2

1) دانش آموخته کارشناسی ارشد MBA دانشگاه تهران، ایران
2) دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت سیستم های اطلاعاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت (icme.ir)
چکیده :
همراه با تبدیل دانش پزشکی به یک کسب و کار تجاری پرسود و در پی آن ایجاد جو رقابتی بسیار شدید، بحث سلامت انسانها به شدت به مقوله ای داغ، در راستای تجارت و کسب درآمد، تبدیل شده است. توجه بیشتر به جنبه تجاری دانش پزشکی نیزدر بسیاری موارد منجر به کاهش کیفیت خدمات ارائه شده از سوی پزشکان گردیده است زیرا در این شرایط تعدادی از پزشکان وقت چندانی را برای بررسی وضعیت جسمانی بیماران خود قرار نداده و بیشتر به تعدد ویزیت های انجام شده و در نتیجه کسب درآمد بیشتر می اندیشند. در این پژوهش قصد بر آنست که به بررسی وضعیت خدمات ارائه شده از سوی متخصصان زنان و زایمان پرداخته و در ادامه به تبیین یک برنامه استراتژی بازار یابی جامع برای راه اندازی و معرفی کسب و کار جدید یک پزشک متخصص زنان و زایمان پرداخته شود. در همین راستا با جمع بندی حاصل از نگاه به توانمندی های مرکز، رفتار مشتریان و بررسی رقبا به تحلیلی جامع از بازارخواهیم رسید. این تحلیل جامع ،دستمایه برنامه ریزی بازاریابی و تدوین استراتژی های بازاریابی خواهد بود. پس از بررسی نهایی برای یافتن استراتژی های عملیانی از ماتریس SWOT استفاده می شود. این تحقیق از نوع کاربردی بوده و روش تحقیق توصیفی- پیمایشی می باشد. هدف نهایی از تدوین استراتژی ها ، سودآوری دو جانبه بین پزشک و بیماران ، پيشتازي در پياده سازي الزامات قانوني و ارايه خدمات بهتر ، ارتقا رضایتمندی مشتریان ، بهره مندی از مزایای مستند سازی ، نظم دادن به کارها ، بهبود مستمر ، ممیزی داخلی و خارجی برنامه ها و ارتقا کیفیت ارائه خدمات می باشد. نتایج کاربردی بدست آمده از این طرح می تواند مورد استفاده ی سرمایه گزاران و پزشکان فعال در بخش ارائه ی خدمات بهداشتی- درمانی قرار بگیرد.
کلمات کلیدی : بازرایابی استراتژی بازاریابی متخصص زنان و زایمان رضایتمندی مشتریان کیفیت خدمات