همسویی استراتژی های فناوری اطلاعات و استراتژی های ارائه خدمات در سازمان تامین اجتماعی

همسویی استراتژی های فناوری اطلاعات و استراتژی های ارائه خدمات در سازمان تامین اجتماعی

سعید ظهرابی1 ایوب ظهرابی2

1) کارشناس متخصص فناوری اطلاعات سازمان تامین اجتماعی (نویسنده مسئول)
2) کارشناس ارشد فناوری اطلاعات

محل انتشار : کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت (icme.ir)
چکیده :
ورود فناوري اطلاعات به مباحث استراتژیک سازمان سالهاست که یکی ازموضوعات مهم سازمانی است، گستردگی تاثیر فناوري اطلاعات باعث شده است به فناوري اطلاعات نه تنها به عنوان مزیت بلکه به عنوان ضرورت توجه شود رعایت قوانین و استاندارد هاي بین المللی که هر ساله بر میزان اهمیت آنها افزوده می شود یکی دیگر از موضوعات سازمانی می باشد که اهمیت تصمیم گیري در مورد فناوري اطلاعات در سطح حاکمیتی را بیش از پیش می کند. سازمان تامین اجتماعی از اولین سازمانهایی است که که در مورد بکارگیری فناوری اطلاعات در جهت بهبود فرآیندها و ارائه خدمات بهتر، اقدام کرده است. در این پژوهش به بررسي رابطه بين همسویی استراتژيك فناوري اطلاعات وكسب وكار با عملكرد سازماني با استفاده از مدلهاي مرجع از جمله مدل مرجع هندرسون- ونکاترامن و مدل مرجع لوفتمن در حوزه فناوری اطلاعات و کسب و کار شده و دادههای آماری حاصل از پرسشنامه و اطلاعات جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و سطح بلوغ همسویی دراین سازمان مورد ارزیابی و اندازه گیری قرار گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش وجود ارتباط مؤثر و مثبت بین همراستایی فناوری اطلاعات و کسب و کار در سازمان تامین اجتماعی را نشان می دهد. در مقایسه با مدل مرجع از میان چهار ديدگاه مختلفدیدگاههای اجراي استراتژي و سطح سرویس قابل مشاهده است. همچنین نتایج نشان می دهد در این سازمان موانع و چالشهايي در رسيدن به همسويي و استفاده مناسب از فرصتهایی که فناوری اطلاعات فراهم می کند وجود دارد. چالشهايي نظير فرهنگ، ساختار و سلسله مراتب سازماني که رفع آنها نیازمند همكاري و مشاركت مديران كسب و كار و مديران فناوري اطلاعات در سازمان است. به این موانع و چالشها و پیشنهادات مرتبط در بخش در نتیجه گیری با جزئیات بیشتر اشاره شده است.
کلمات کلیدی : فناوری اطلاعات سازمان تامین اجتماعی همسویی استراتژی کسب و کار