تحلیل محتوای کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی با تأکید بر خلاقیت کودکان

تحلیل محتوای کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی با تأکید بر خلاقیت کودکان

عبدالمجید روشن1

1) کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی مدیریت ، اقتصاد و علوم انسانی(icmeh.org)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی با تأکید بر خلاقیت کودکان بوده است. در تحقیق حاضر، با استفاده از روش تحلیل محتوای مفهومی، به تجزیه‌وتحلیل محتوای کتاب‌های درسی پایه ششم دوره ابتدایی اقدام گردیده است. روش جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش، با استفاده از شیوه‌ی بررسی اسناد و مدارک توسط مارشال و راسمن بوده است. در این پژوهش، نمونه‌ی مورد مطالعه، بر اساس روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب گردید. به‌منظور بررسی مسئله‌ی خلاقیت در متن، سؤال‌ها و تصاویر کتاب‌های درسی پایه ششم دوره ابتدایی، از روش ویلیام رمی (1986) در پردازش واحدهای تحلیل و تعیین ضریب درگیری دانش‌آموزان با کتب مذکور، از لحاظ میزان برخورداری آن‌ها از مؤلفه‌های خلاقیت بهره گرفته شده است. یافته تحقیق حاضر نشان داد که بیشترین میزان برخورداری از مؤلفه‌های خلاقیت، در متن کتاب‌های درسی علوم تجربی و ریاضی، و کمترین میزان برخورداری از مؤلفه‌های خلاقیت، در متن کتاب درسی فارسی (مهارت خواندن) بوده است. همچنین بیشترین میزان برخورداری از مؤلفه‌های خلاقیت، در پرسش‌های کتاب‌های درسی کار و فناوری و علوم تجربی، و کمترین میزان برخورداری از مؤلفه‌های خلاقیت، در پرسش‌های کتاب درسی مطالعات اجتماعی بوده است؛ و نیز بیشترین میزان برخورداری از مؤلفه‌های خلاقیت، در تصاویر کتاب درسی کار و فناوری، و کمترین میزان برخورداری از مؤلفه‌های خلاقیت، در تصاویر کتاب درسی مطالعات اجتماعی بوده است. نتایج حاصل از تحقیق حاضر بیانگر آن است که محتوای کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی بر خلاقیت کودکان تأکید دارد.
کلمات کلیدی : تحلیل محتوا کتاب‌ درسی ششم ابتدایی خلاقیت کودکان.