طراحی بهینه یک موتور هیبرید آهنربای دائم-هیسترزیس سرعت بالا

طراحی بهینه یک موتور هیبرید آهنربای دائم-هیسترزیس سرعت بالا

عباس نوایی1 حامد گرگین پور2 مجتبی نجفی3

1) گروه مهندسی برق، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ايران
2) گروه مهندسی برق، دانشکده فنی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
3) گروه مهندسی برق، دانشکده فنی مهندسی ، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی مهندسی و علوم کاربردی(iceasconf.com)
چکیده :
عیب اساسی موتورهای هیسترزیس که برای کاربردهای خاص دور بالا استفاده می‌شوند جریان مغناطیس کنندگی بالا، ضریب توان پائین و بازده کم می‌باشد. از طرفی موتورهای PM که امروز بطور وسیعی استفاده می‌شود و دارای مزایای بازده بالا، ضریب توان بالا و پایداری نسبی بالاتر در سرعت سنکرون هستند از مشکل نداشتن گشتاور راه‌اندازی و نوسانات گشتاور و سرعت رنج می‌برند. لذا در این مقاله، برای غلبه بر مشکل موتورهای هیسترزیس و PM و ایجاد یک مصالحه بین مزایا و معایب این نوع موتورها،یک ساختار ترکیبی تحت عنوان موتور ترکیبی سنکرون هیسترزیس-PM برای داشتن مزایای هر دو ماشین پیشنهاد شده است. در روند طراحی این ماشین، از مدل‌های مدار معادل الکتریکی استفاده شده و یک موتور سرعت بالا با استفاده از الگوریتم بهینه‌سازی رقابت استعماری برای داشتن مشخصه‌های عملکردی مناسب طراحی می‌شود. صحت عملکرد ماشین بهینه طراحی شده نیز به کمک شبیه‌سازی اجزای محدود اثبات می‌شود.
کلمات کلیدی : موتور ترکیبی سنکرون هیسترزیس-PM بهینه‌سازی‌ آلگوریتم رقابت استعماری آنالیز اجزای محدود