تأثیر ابعاد کمال گرایی از طریق میانجی انگیزش تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

تأثیر ابعاد کمال گرایی از طریق میانجی انگیزش تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

علی زینالی1 سوسن سالاری2

1) استادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ایران -
2) کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ایران -

محل انتشار : کنفرانس بین المللی مهندسی و علوم کاربردی(iceasconf.com)
چکیده :
هـدف از مطالعۀ حاضر تعیـیـن رابطۀ علّی کمـال گرایی با انگیــزش تحصــیلی بر پیشــرفت تحصـیـــلی دانش آموزان دبیرستانی است. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی و روش پژوهش، توصیفی از نوع مطالعات همبستگی بود. بدین منظور نمونه ای 380 نفری از دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان های شهر ارومیه، از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به وسیلۀ پرسشنامه های کمال گرایی چندبعدی و انگیزش تحصیلی ارزیابی شدند. داده ها به روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد، کمال گرایی خویشتن مدار بطور مستقـیم و غیرمسـتقیم از طریق انگیزش درونی و بیـرونی تحصــیلی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان رابطۀ علّی مثبت و معنی دار دارد. کمال گرایی دیگرمدار بطور مستقیم و غیرمستقیم از طریق انگیزش درونی تحصـیلی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان رابطۀ علّی مثبت و معنی دار دارد امّا از طریق انگیزش بیرونی تحصـیلی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان رابطۀ معنی دار ندارد. کمال گرایی جامعه مدار بطور مستقیم و غیرمستقیم از طریق انگیزش بیرونی تحصـیلی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان رابطۀ علّی معنی دار ندارد و از طریق انگیزش درونی تحصـیلی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان رابطۀ علّی منفی و معنی دار دارد. به این ترتیب انواع کمال گرایی به صورت مستقیم و هم چنین به صورت غیر مستقیم با واسطۀ انگیزش تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیر متفاوت می گذارد. انگیزش(درونی و بیرونی) متغیر میانجی خوبی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کمال گرا محسوب می شود و می توان از آن به عنوان یک شاخص در شناسایی نقش انگیزش در پیشرفت تحصیلی آنان سود جست.
کلمات کلیدی : ابعاد کمال گرایی انگیزش تحصیلی پیشرفت تحصیلی