بررسی رابطه بین ادراک از خود،انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی دختر و پسر سنین 9 الی 11 سال شهر تهران

بررسی رابطه بین ادراک از خود،انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی دختر و پسر سنین 9 الی 11 سال شهر تهران

سولماز سلیمانخان1

1) کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی . دانشگاه آزاد تهران مرکزی. ایمیل:

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های در علوم رفتاری و اجتماعی(icrbs.com)
چکیده :
هدف از اجرای این پژوهش،بررسی رابطه بین ادراک از خود ،انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه – بیش فعالی دختر و پسر مقطع ابتدایی است . بدین منظور ، 80 دانش آموز 9 الی 11 ساله دختر و پسر از مناطق 2و6 آموزش و پرورش شهر تهران با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. به منظور غربالگری دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی ازپرسشنامه علائم مرضی کودکان (csi 4) فرم والد اجرا شد. به منظور بررسی ادراک از خود ، از پرسشنامه ادراک خود هارتر ،برای انگیزش پیشرفت تحصیلی ، از پرسشنامه انگیزش پیشرفت هارتر و میانگین نمرات آخر نیمسال تحصیلی ترم اول، به عنوان شاخص نمره پیشرفت تحصیلی آنها در نظر گرفته شد. نتایج بدست آمده از طریق آزمون تحلیل واریانس دو متغیری نشان داد : دانش آموزان پسر بیش فعال ادراک از خود بالاتری به نسبت دانش آموزان دختر بیش فعال و دانش آموزان دختر و پسرعادی دارند ، همچنین از انگیزش پیشرفت بیرونی بالاتری نسبت به دانش آموزان دختر بیش فعال و دانش آموزان دختر و پسرعادی برخوردار هستند.در حالی که دانش آموزان دختر عادی از پیشرفت تحصیلی بالاتری نسبت به دانش آموزان پسر عادی و دانش آموزان دختر وپسر بیش فعال برخوردار هستند .
کلمات کلیدی : اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی ادراک از خود انگیزش پیشرفت پیشرفت تحصیلی