مقایسه سازه های هوش در کودکان دارای اختلال یادگیری،بیش فعال و عادی براساس وکسلر4 (نسخه تجدید نظر شده)

مقایسه سازه های هوش در کودکان دارای اختلال یادگیری،بیش فعال و عادی براساس وکسلر4 (نسخه تجدید نظر شده)

زهرا موحدنسب1 علی اکبر چاوشی2

1) کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
2) کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم انسانی(mahconf.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضرمقایسه کودکان با اختلال یادگیری ، بیش فعال وعادی بود . روش پژوهش از نوع علیّ - مقایسه¬ای، وجامعه آماری شامل دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان تربت جام درسال تحصیلی 94-93بود که تعداد 45 کودک پایه سوم و چهارم با روش خوشه ای انتخاب و بصورت تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری،مقياس هوش وكسلركودكان ویرایش چهارم بود. داده های بدست آمده به روش آزمون آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد، در خرده آزمون ادراک کلامی واستدلال کلامی، دانش آموزان اختلال یادگیری نمره پایین تری کسب کردند ودرخرده آزمون حافظه فعال، دانش آموزان بیش فعال نمره پایین تری کسب کردند و در خرده آزمون سرعت پردازش وهوشبهر کلی، دانش آموزان اختلال یادگیری و بیش فعال ضعیفتربودند.با توجه به اینکه دانش آموزان اختلال یادگیری و بیش فعال در ادراک و حافظه و سرعت پردازش ضعیف هستند, آموزش اختصاصی آنها مهم است.
کلمات کلیدی : اختلال یادگیری بیش فعال عادی,وکسلر4