تأثیر سیستم های اطلاعاتی مدیریت بر عملکرد کارکنان شرکت مخابرات ایران (شهر تهران)

تأثیر سیستم های اطلاعاتی مدیریت بر عملکرد کارکنان شرکت مخابرات ایران (شهر تهران)

پگاه هلالی1 تورج مجیبی2

1) دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروز کوه
2) دانشیار، عضو هیأت علمی، دانشکده علوم انسانی،گروه مدیریت، واحد فیروزکوه ، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران ،

محل انتشار : همایش بین المللی انسجام مدیریت و اقتصاد(meuconf.ir)
چکیده :
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر سیستم های اطلاعاتی مدیریت بر عملکرد کارکنان شرکت مخابرات ایران می باشد. در این مطالعه از مدل ترکیبی از مدل آلمماری (2015) و مدل اچیو از هرسی و گـلداسمیت (2002) استفاده شده است. فرضیات تحقیق شامل بررسی ارتباط بین ابعاد سیستم های اطلاعاتی مدیریت شامل عوامل تکنولوژی، سازمانی و فردی و عملکرد کارکنان شرکت مخابرات ایران می باشد. روش تحقيق در اين پژوهش، رويکرد کمي بوده است که با استفاده از تکنيک پيمايش اين مطالعه انجام يافته است. ابزار گردآوري داده¬ها پرسشنامه بوده و نمونه آماري را 269 نفر از کارکنان شرکت مخابرات ایران تشکیل می¬دهند که با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی ساده انتخاب شده¬اند. به دلیل نرمال بودن توزیع از روش رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار SPSS به بررسي روابط متغييرها پرداخته شد. بر اساس نتایج سیستم های اطلاعاتی مدیریت شامل عوامل تکنولوژی (کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و کیفیت خدمات)، سازمانی (حمایت مدیریت ارشد و آموزش کاربر) و فردی (کفایت نفس و تجربه کاربر) بر عملکرد کارکنان شرکت مخابرات ایران تأثیر مثبت و مستقیم دارد. ميزان ضريب تعيين برابر با 72/0 است يعني 72 درصد از تغييرات متغير وابسته توسط متغيرهاي مستقل تبیین مي گردد. به منظور بهبود عملکرد کارکنان و افزایش اثربخشی در انجام وظایف و مسئولیت های مربوطه، پیشنهاد می¬شود روش¬های ارتقاء زیر ساخت¬های فناوری اطلاعات به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری مورد توجه مدیران و برنامه ریزان قرار گیرد و دوره هاي آموزشی در زمینه سیستم های اطلاعاتی مدیریت متناسب با نیازهاي هر کدام از کارکنان طراحی و تدارك دیده شوند.
کلمات کلیدی : سیستم های اطلاعاتی مدیریت عوامل تکنولوژی عوامل سازمانی عوامل فردی عملکرد کارکنان