ارزیابی رفتار برجهندگی لایه های آسفالتی روسازی انعطاف پذیر در شرایط دمایی و بارگذاری متفاوت

ارزیابی رفتار برجهندگی لایه های آسفالتی روسازی انعطاف پذیر در شرایط دمایی و بارگذاری متفاوت

امین تناکی زاده1 غلامعلی شفابخش2

1) دانشجوی دکتری عمران گرایش راه و ترابری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران -
2) عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران -

محل انتشار : چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(4icsau.ir)
چکیده :
بتن آسفالتی یک مصالح ویسکوالاستیک است که حین اعمال بارهای دوره ای رفتار برجهندگی از خود بروز می دهد. یکی از مهمترین ویژگی ها برای تعریف چنین رفتاری مدول برجهندگی است. معمولاً مخلوط آسفالتی در دو قشر به صورت لایه های آستر و رویه در اعماق مختلف نسبت به سطح روسازی پخش می شوند. روش های آزمایشگاهی جاری تنها یک شکل پالس بارگذاری به صورت نیم سینوسی را استفاده می کنند که بیشتر بیانگر شکل بارگذاری اعمالی به لایه آستر است. از این رو، این مطالعه رفتار برجهندگی مصالح آسفالتی در دو عمق متفاوت را بررسی می کند. آزمایش کشش غیرمستقیم جهت تعیین مدول برجهندگی به کار گرفته شد. مدول مخلوط آسفالتی با اعمال دو شکل پالس بارگذاری روی بازه ای از دماها و زمان های پالس متفاوت اندازه گیری شد. شکل های پالس به کار رفته نیم سینوسی و مربعی بودند که به ترتییب بیانگر رفتار مخلوط در لایه های آستر و رویه هستند. نتایج آزمایشات نشان دادند که تفاوت بین رفتار برجهندگی لایه های آستر و رویه در دماهای بالا و تحت بارهای ترافیکی سریع مشهودتر هستند.
کلمات کلیدی : بتن آسفالتی مدول برجهندگی عمق روسازی شکل پالس بارگذاری زمان بارگذاری