تعیین عوامل موثر بر ارتباط استاد و دانشجو در انجام فعالیت های آموزشی و یادگیری از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی مشهد

تعیین عوامل موثر بر ارتباط استاد و دانشجو در انجام فعالیت های آموزشی و یادگیری از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی مشهد

محمدرضا مطیع1 سودابه شهید ثالث2 فاطمه معاونیان تربتی3

1) مرکز تحقیقات جراحی سرطان- دانشیار گروه جراحی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد.
2) استادیار رادیوتراپی انکولوژی، مرکز تحقیقات سرطان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد،ایران
3) نویسنده مسئول: کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی، گروه جراحی عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد،تلفن 09363468095

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(rstconf.com)
چکیده :
چکیده مقدمه: ارتباط، محور اصلی زندگی اجتماعی انسان ها را تشکیل داده و مهارت های ارتباطی مهم ترین راهبردهایی هستند که ما را به سوی موفقیت سوق می دهند و چنانچه این ارتباط به خوبی برقرار شود در محیط های علمی، هدف های آموزشی با کیفیت و سهولت بیشتری تحقق می یابند(1). روش ها: در این مطالعه 240 دانشجوی دختر و پسر مقاطع کارآموزی، کارورزی و دستیاری در بخش جراحی عمومی در طی سالهای 94-93 طی 8 ماه در چهار دوره 2 ماهه مورد مطالعه قرار گرفتند. پرسشنامه استاندارد در سه حیطه خصوصیات فردی، حرفه ای و علمی استاد مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد جمع آوری و با آمار توصیفی و روش های آمار استنباطی در نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: میانگین نمرات مربوط به سه حیطه فردی، حرفه ای و علمی استاد نشان داد که بیشترین میانگین مربوط به خصوصیات حرفه ای استاد با 0571.4 و کمترین میانگین مربوط به خصوصیات علمی استاد با 3.6950 بوده است. نتایج نشان داد که از نظر دانشجویان دختر و پسر در مجموع سه حیطه، عوامل جنس استاد، مشارکت دادن دانشجویان، مرتبه علمی استاد، سابقه فعالیت های پژوهشی و سابقه فعالیت های آموزشی استاد دارای تفاوت معنی داری می باشند. همچنین در مقايسه ديدگاه گروه هاي مختلف دانشجويي کارآموزی، کارورزی و دستیاری در مجموع سه حیطه تنها عوامل جنس استاد، سهولت دسترسی به استاد در خارج از کلاس درس، مشارکت دادن دانشجویان در مباحث کلاسی، مرتبه علمی استاد، سابقه فعالیت های پژوهشی و سابقه فعالیت های آموزشی استاد دارای تفاوت معنی داری می باشند. يافته هاي پژوهش بيانگر آن بود كه در برقراري ارتباط بين استاد و دانشجو در مجموع سه حیطه، فروتنی و تواضع استاد، محبوبیت و شهرت استاد، گشاده رویی استاد، رعایت عدالت، مسئولیت پذیری، احترام به دانشجو، حل مشکلات، ایجاد انگیزه، ابزارهای تشویقی، انتقال و توانایی در تفهیم درس، مشارکت دادن دانشجویان، تسلط بر مفاهیم علمی،به روز بودن علم استاد بیشترین تاثیر، و جنس استاد، مرتبه علمی استاد، فعالیت های پژوهشی استاد کمترین تاثیر را در روابط بین استاد و دانشجو داشتند.
کلمات کلیدی : ارتباط استاد دانشجو فعالیت آموزشی یادگیری