مقایسه ی اثربخشی الگوهای تدریس (نگاره، کلمه، استنتاج)، فعالیت-محور و کلامی بر پیشرفت یادگیری واژگان زبان انگلیسی دانش آموزان

مقایسه ی اثربخشی الگوهای تدریس (نگاره، کلمه، استنتاج)، فعالیت-محور و کلامی بر پیشرفت یادگیری واژگان زبان انگلیسی دانش آموزان

سید عزیز هاشمیان1 حسین زینلی پور2 سیما صادقی3

1) دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی
2) دانشیار دانشگاه هرمزگان
3) استادیار دانشگاه هرمزگان

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین پژوهشی در علوم انسانی(2achconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی اثربخشی الگوهای تدریس نگاره-کلمه-استنتاج (PWIM) ، فعالیت-محور (TBLT) و کلامی بر پیشرفت یادگیری واژگان زبان انگلیسی و با روش شبه آزمایشی اجرا شد. نمونه ی آماری این تحقیق به حجم 75 نفر به روش خوشه ای دو مرحله ای، از میان 382 نفر از دانش آموزان پسر پایه ی نهم شهر رودان انتخاب شد. در ابتدا از 75 زبان آموز که مهارت زبانی آنان در سطح مقدماتی قرار داشت آزمون تعیین سطح واژگان کمبریج گرفته شد. با روش انتساب تصادفی آزمودنی ها در سه گروه دسته بندی شدند. مطالب و کتاب درسی در هر سه گروه یکسان بود. سپس واژگان سطح بندی شده منتخب از سری وربال ادونتیج (هارینگتون، 2000) در گروه اول با الگوی PWIM ، در گروه دوم با الگوی TBLT و در گروه سوم با الگوی کلامی تدریس شد. در پایان از هر سه گروه پس آزمون گرفته شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون چند متغیره شِفِه ، برتری اثربخشي الگوي تدريس PWIM نسبت به اثربخشي دو الگوي تدريس TBLT و کلامی رانشان داد. در ضمن ميان اثربخشي الگوي تدريس کلامی و TBLT تفاوت معناداري وجود داشت.
کلمات کلیدی : الگوی نگاره-کلمه-استنتاج الگوی فعالیت-محور الگوی کلامی واژگان زبان انگلیسی.