بررسی رابطه بین هوش بازاریابی و اثربخشی بازاریابی در شرکتهای کوچک و متوسط شهرستان کرج (خوشه صنایع غذایی)
بررسی رابطه بین هوش بازاریابی و اثربخشی بازاریابی در شرکتهای کوچک و متوسط شهرستان کرج (خوشه صنایع غذایی)
علی اکبر قهرمانی1 محسن بسطامی2
1) دکترای رشته مدیریت دولتی،استادیار دانشگاه آزاد اسلامی،دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد قزوین، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگاني،دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده مدیریت،واحد علوم و تحقیقات تهران، ايران
محل انتشار :
سومین کنفرانس بین المللی مدیریت و مهندسی صنایع(3icmi.com)
چکیده :
مفهوم هوش بازاریابی بخشي از استراتژي بازاريابي است که به عنوان تلاشي مستمر جهت افزايش تواناییهای رقابتي و فرایندهای برنامه ريزي استراتژيك، مورد توجه قرار میگیرد. هوش بازاريابي يك توانايي در فرد يا سازمان است كه به مديران ارشد براي دستيابي به استراتژي، برنامه، هدف و يا حتي چشم انداز سازمان كمك شاياني میکند، در واقع سيستم هوش بازاريابي مشخص میکند كه چه نوع هوشي مورد نياز است و آن را از محيط دريافت میکند و در اختيار سازمان قرار میدهدمنطق شکل دهی این چهارچوب بر اساس مفهوم بررسی رابطه بین هوش بازاریابی و اثربخشی بازاریابی در شرکتهای کوچک و متوسط شهرستان کرج (خوشه صنایع غذایی) میباشد .با اين حال ، تحقيقات زيادي در خصوص هوش بازاریابی و اثربخشی بازاریابی به انجام نرسيده است و سوالي که مطرح مي شود اين است که آیا بین هوش بازاریابی و اثر بخشی بازاریابی رابطهی معنادار آماری وجود دارد؟ .متغیر مستقل در این پژوهش ،هوش بازاریابی ومتغیر وابسته ، اثربخشی بازاریابی است. نوع مطالعه موردي و از حیث روش پیمایشی میدانی می باشد. جهت جمع آوري اطلاعات اوليه از مطالعات كتابخانه اي كه از طريق بررسي كتب مرتبط،مقالات و اينترنت و همچنين مطالعات ميداني و براي جمع آوري داده ی جامعه آماري که 90 شرکت بوده از ابزار پرسشنامه استفاده شده كه پايايي پرسشنامه با استفاده از آلفاي كرونباخ و نرم افزار lisrel و جهت بررسي روايي پرسشنامه از قضاوت خبرگان شركت استفاده مي گردد.
کلمات کلیدی :
هوش بازاریابی
اثربخشی بازاریابی
هوشمندی رقابتی