بررسی تطبیقی عوامل کلیدی در فرآیند برندسازی و کاربست آن برای کلانشهر مشهد

بررسی تطبیقی عوامل کلیدی در فرآیند برندسازی و کاربست آن برای کلانشهر مشهد

سیده عاطفه مرتضوی1 بهمن احمدی2 سعیده علیکایی3

1) کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه تهران.
2) دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشگاه تهران.
3) دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشگاه تهران.

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات در عمران، معماری، شهرسازی و محیط زیست پایدار(3cauem.com)
چکیده :
با توجه به جهانی شدن و رقابت شهرها در این عرصه جهانی، برند شهری یکی از مقوله¬های مهم و اساسی در عرصه رقابت بین¬المللی است که شهرها با داشتن آن خواهند توانست، ظرفیت¬ها و توانمندی¬های خود را در مقایسه با سایر شهرها نشان دهند. هدف از این مقاله بررسی عوامل کلیدی برندسازی در شهرهای بزرگ جهان بوده تا با استفاده از آنها پتانسیل¬ها و محدودیت¬های فرآیند برندسازی در کلانشهر مشهد مورد بررسی قرار گیرد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع تطبیقی بوده و فرآیند برندسازی در سه شهر موفق بارسلون، ادینبرو و شیکاگو بر اساس سه عامل کلیدی جهت¬گیری استراتژیک، هویت و تصویر برند و مشارکت ذینفعان، مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه پتانسیل¬های و محدودیت¬های شهر مشهد برای برندسازی مورد تحلیل قرار گرفته و پس از آن، راهکارهایی برای ورود کلانشهر مشهد به فرآیند برندسازی با توجه به سه عامل کلیدی موفقیت ارائه شده است.
کلمات کلیدی : جهانی شدن رقابت شهری برندسازی کلانشهر مشهد