ارتباط تکنیکهای نفوذ مدیران ارشد بر رفتار شهروند سازمانی

ارتباط تکنیکهای نفوذ مدیران ارشد بر رفتار شهروند سازمانی

مرتضی امیرحسینی1

1) مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی -

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی مدیریت در قرن 21(3icm21.com)
چکیده :
رفتار شهروند سازماني شامل رفتارهاي اختياري كاركنان است كه جزو وظايف رسمي آنان نيست و مستقيما توسط سيستم پاداش در نظر گرفته نميشود و میتواند اثر بخشي كلي سازمان را افزايش مي‌دهد. از سوی دیگر راهکارهای نفوذ توسط مدیریت همیشه از مسائل کلیدی در مدیریت اجرائی می باشد. در صورتی که بتوانیم با تکنیکهای نفوذ افراد بالادست ، رفتار شهروند سازمانی را ارتقاء دهیم ، گام بسیار موثری در مدیریت نوین بر داشته ایم. از این طرح پژوهشی حاضر به مطالعه این امر می‌پردازد که استفاده بالادستان از راهکارهای نفوذ بر میزان بروز این رفتارها چقدر تاثیر دارد و بر طبق نتایج توصیه هایی به منظور کاربرد بیشتر راهکارهای نفوذ افزایش دهنده این رفتارها ارائه می شود .سازمان مورد بررسی در تحقیق و پژو هش انجام شده یک شرکت خودروساز بوده و حدود 250 نفر از پرسنل مورد تحقیق قرار گرفته اند و مشخص گردید: بین متغییرهای راهكارهاي نفوذ از طرف بالادستان و متغییر های رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ارتباط معناداری وجود دارد و مشخص گردید تکنیکهای نفوذ مدیریتی شامل ارزیابی ، مشورت ،همکاری ،درخواست شخصی و مورد لطف و عنایت قراردادن بیشترین تاثیر را در ارتقاء اکثر متغییرهای شهروند سازمانی دارد و تکنیکهای نفوذ از قبیل متقاعد سازی و ائتلاف تاثیر متوسط و تکنیکهای نفوذ از قبیل راهکارهای مشروعیت بخشیدن و فشار کمترین تاثیر را داشته اند.
کلمات کلیدی : مدیریت نوین شهروند سازمانی تکنیکهای نفوذ رفتار سازمانی