بررسی عوامل موثر بر قصد خرید محصولات سبز

احسان احدمطلقی1 شیما طبسی2 محمد شیخ محمدی خمسه3

1) استادیار، گروه مدیریت بازریابی، دانشگاه پیام نور استان تهران، تهران، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه پیام نور استان تهران، تهران، ایران
3) کارشناس ارشد ام بی ای، دانشگاه باهاراتی ویدیاپت، پونا، هند

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(4meaconf.com)
چکیده :
افزایش نگرانی و آگاهی های عمومی نسبت به سلامت و حفاظت از محیط زیست منجر به این شده است که مصرف کنندگان در خریدهای خود مسائل زیست محیطی را مدنظر قرار دهند. همزمان با افزایش اهمیت مسائل زیست محیطی و مفهوم مسئولیت اجتماعی در میان مصرف‌کنندگان، شناخت عوامل مؤثر بر قصد خرید محصولات سبز توسط مصرف کنندگان ضروری به نظر می رسد. با توجه به این که قصد خرید به عنوان یک پیش بینی کننده خوب رفتار شناخته می شود هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل منتخب تأثیرگذار بر قصد خرید سبز مصرف کنندگان می باشد. با مطالعه و مرور تحقیقات صورت گرفته در زمینه قصد خرید کالاهای سبز، مدلی جامع از عوامل اثرگذار بر قصد خرید کالاهای دوستدار محیط زیست (سبز) ارائه شده است. این مدل می تواند به عنوان راهنمای تولیدکنندگان و شرکت ها به منظور برنامه‌ریزی و مدیریت محیط زیست از طریقتولید محصولات سبز و هم چنین اثرگذاری بیشتر بر قصد خرید مصرف کنندگان دوستدار محیط زیست باشد. به علاوه تولیدکنندگان داخلی می توانند از این مدل برای تدوین استراتژی و برنامه های بازاریابی مناسب در جهت رقابت با برندهای سبز خارجی بهره گیرند. داده های موردنیاز پژوهش از طریق توزیع پرسشنامه‌ای تصادفی 430 نفری از شهروندان شهر مشهد جمع آوری گردیده و با استفاده از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزارهای لیزرل و SPSS تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان می دهد که عوامل همچون برندهای سبز، فعالیت های ارتباطات بازاریابی، نگرش مبنی بر ارتباطات بازاریابی بیشتر، دانش زیست محیطی و اثربخشی ادراک شده‌ی مصرف کننده بر قصد خرید سبز او تأثیرگذار می باشد.
کلمات کلیدی : محصول سبز قصد خریدسبز دانش زیست محیطی بازاریابی سبز قیمت ادراک شده