کالاتراوا، داوینچی عصر حاضر

پدرام جعفربیگی1 نازلی جعفربیکی2 سیروس صبری3

1) کارشناسی ارشد معماری دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران-
2) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه علوم و تحقیقات یزد، یزد،ایران-
3) هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشکده معماری و شهر سازی، تهران، ایران-

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در عمران، معماری و شهرسازی (2cauconf.com)
چکیده :
خصوصیات فردی هر معمار در نحوه به ثمر رسیدن آن پروژه در ارتباط با بطن جامعه و تامین نیاز های روانی مخاطبان تاثیر گذار است.حال اگر بطن جامعه با یک کالبد روبنایی نظیر یک موزه یا یک فرهنگسرا روبرو باشد، معمار با ذهنیتی که پیرامون مسایل فرهنگی دارد، هنر نمایی خود را در نوع این جاذبه نشان میدهد.سانتیگو کالا تراوا که در ابتدای حرفه خود دست به طراحی پل ها زد می گوید: پل موثرتر است ،چون برای هرکس قابل دسترسی است ، حتی یک فرد بیسواد هم میتواند از پل لذت ببرد.موردی که بیش از پیش ذهن معماران را درگیر خود نموده بود در نحوه نگرش این معمار به محیط اطراف یا بستری که در آن به طراحی میپردازد و مهمتر از آن چگونگی و نحوه ساخت آن بود. موزه هنر میلواکی به عنوان اولین بنای ساخته شده این معمار در آمریکا موضوع تحقیقی گردید که به نحوه نگرش سانتیگو کا لاتراوا به معماری پاسخ میدهد.معماری به عنوان سازگاری ساختار فرهنگی و کالبدی اگر در جهت هماهنگی با محیط پیرامون و فرهنگ بطن جامعه به پا خیزد خود نیز جزوی از ارگانیسم زنده میشود و مهر جاودانگی بر آن نواخته میشود.
کلمات کلیدی : کا لاتراوا میلواکی فرهنگ فرایند طراحی سازه