تحلیل و بررسی عوامل فنی و اجرایی موثر بر منحنی دانه بندی توده سنگ حاصل از انفجار جهت حل معضل ایجاد بولدر، پاشنه و سطوح نا هموار در پله ها؛ مطالعه موردی: پروژه احداث محور ایذه- کارون 3

تحلیل و بررسی عوامل فنی و اجرایی موثر بر منحنی دانه بندی توده سنگ حاصل از انفجار جهت حل معضل ایجاد بولدر، پاشنه و سطوح نا هموار در پله ها؛ مطالعه موردی: پروژه احداث محور ایذه- کارون 3

عارف فرهی1 امین برونی2 جاوید رازدشت3

1) کارشناسی ارشد مهندسی معدن
2) کارشناسی ارشد مهندسی عمران
3) کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در عمران، معماری و شهرسازی (2cauconf.com)
چکیده :
هدف این پژوهش تحلیل و بررسی عوامل فنی و اجرایی موثر بر خردایش توده سنگ در طی پروسه انفجار به منظور حل معضل ایجاد بولدر و پاشنه و سطوح ناهموار در پله ها در انفجارات روباز است. برای نیل به این هدف ماهیت و مکانیزم اثر فاکتور های قابل کنترل تاثیر گذار بر خردایش سنگ حاصل از انفجار مورد ارزیابی قرار گرفته و بر اساس شرایط موجود الگوی چالزنی و آتشباری طراحی و اجرا شده است. پس از آن براساس مدل خردایش Kuz-Ram، معادلات تئوریک و تحلیل نتایج حاصل از 250 انفجار انجام شده، الگوی چالزنی و آتشباری اصلاح و بهینه شده است. نتایج حاصله نشان می دهد اعمال تاخیر حداقل 3 و حداکثر 22 میلی ثانیه به ازای هر متر بردن بین ردیف ها جهت اجتناب از ایجاد بولدر الزامی است. از طرف دیگر خردایش بهینه و کاهش اندازه متوسط دانه ها و تعداد بولدر در ضریب سفتی پله بین 2 و 3 ایجاد می شود. حداکثر طول ترک اطراف هر چال فاکتوری کلیدی در تعیین بردن و اسپیسینگ بوده و این طول به ازای چال به قطر 76 میلیمتر 95 سانتی متر است. علاوه بر این چالزنی در آرایش مثلثی (قرار گرفتن چال های هر ردیف بین چال های ردیف دیگر) از نقطه نظر توزیع انرژی حالت بهینه تری نسبت به روش های مربعی و مستطیلی دارد و استفاده از مدار های آتشباری V نسبت به مدار های خطی خردایش بهتری حاصل می کند.
کلمات کلیدی : پترن آتشباری؛ منحنی خردایش؛ مدل Kuz-Ram؛ Muckpile؛ انفجارات روباز