طراحی خانه تعزیه با رویکرد هویت ایرانی

احمدرضا یزدانی1 علی اصغر اسمعیل پور روشن2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل،ایران-
2) عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یادگار امام واحد شهر ری،ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در عمران، معماری و شهرسازی (2cauconf.com)
چکیده :
تعزیه تنها نمایش بومی در جهان اسلام است؛ نمایشی آیینی، مذهبی و ایرانی که ریشه ی عمیق در سنت و شعر اسلام دارد. نوعی نمایش که به سبب دارا بودن فلسفه شیعی، به مبانی جهانشمول دست یافت؛ به این شکل که همه طبقات آن را پذیرفتند و به شکل درامی ملی مذهبی درآمده و سپس از حیطه مرزهای ایران به سایر نقاط جهان راه پیدا کرد. عاشورا به دلیل اوج سوگواری مسلمانان در این ماه، زنده و سازنده ی روزگار ما است که هرکس به هر روشی می خواهد خود را در این انقلاب سهیم کند؛ و این کوششی اندک اما تازه است که معماری را در خدمت می گیرد تا معماری نیز حرفی برای گفتن داشته باشد، نه فقط در حیطه ی نمایش و اجرا، بلکه فضایی بیافریند که عاشورا را زنده نگاه دارد و پیام امام حسین(ع) را به جوانان برساند. روش تحقیق در این پژوهش مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و مشاهدات میدانی است و رویکردی توصیفی دارد. نتایج بدست آمده از این پژوهش به روشن شدن چگونگی بهره گیری از اصول معماری و هویت ایرانی در طراحی خانه تعزیه منجر خواهد شد.
کلمات کلیدی : خانه تعزیه هویت ایرانی نمایش بومی و مذهبی نمایش آیینی