طراحی خانه تعزیه با رویکرد هویت ایرانی
طراحی خانه تعزیه با رویکرد هویت ایرانی
احمدرضا یزدانی1 علی اصغر اسمعیل پور روشن2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل،ایران-
2) عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یادگار امام واحد شهر ری،ایران
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در عمران، معماری و شهرسازی
(2cauconf.com)
چکیده :
تعزیه تنها نمایش بومی در جهان اسلام است؛ نمایشی آیینی، مذهبی و ایرانی که ریشه ی عمیق در سنت و شعر اسلام دارد. نوعی نمایش که به سبب دارا بودن فلسفه شیعی، به مبانی جهانشمول دست یافت؛ به این شکل که همه طبقات آن را پذیرفتند و به شکل درامی ملی مذهبی درآمده و سپس از حیطه مرزهای ایران به سایر نقاط جهان راه پیدا کرد. عاشورا به دلیل اوج سوگواری مسلمانان در این ماه، زنده و سازنده ی روزگار ما است که هرکس به هر روشی می خواهد خود را در این انقلاب سهیم کند؛ و این کوششی اندک اما تازه است که معماری را در خدمت می گیرد تا معماری نیز حرفی برای گفتن داشته باشد، نه فقط در حیطه ی نمایش و اجرا، بلکه فضایی بیافریند که عاشورا را زنده نگاه دارد و پیام امام حسین(ع) را به جوانان برساند. روش تحقیق در این پژوهش مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و مشاهدات میدانی است و رویکردی توصیفی دارد. نتایج بدست آمده از این پژوهش به روشن شدن چگونگی بهره گیری از اصول معماری و هویت ایرانی در طراحی خانه تعزیه منجر خواهد شد.
کلمات کلیدی :
خانه تعزیه
هویت ایرانی
نمایش بومی و مذهبی
نمایش آیینی