بررسی و تحلیل برنامه های شهر دوستدار کودک با استفاده از مدل swot (نمونه مورد مطالعه:منطقه 6 تهران)

بررسی و تحلیل برنامه های شهر دوستدار کودک با استفاده از مدل swot (نمونه مورد مطالعه:منطقه 6 تهران)

طراوت جلالی1 مریم محمودی2 فاطمه باقری3 مریم زنده روح4

1) پژوهشگر معماری مرکز آموزشی علامه جعفری
2) پژوهشگر معماری مرکز آموزشی علامه جعفری
3) پژوهشگر معماری مرکز آموزشی علامه جعفری
4) پژوهشگر معماری مرکز آموزشی علامه جعفری

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در عمران، معماری و شهرسازی (2cauconf.com)
چکیده :
توجه به ايجاد محيطي مناسب براي رشد كودك و آشنايي با نيازها و سرشت فطري او كه در دوران كودكي به آن نيازمند است، زمينه رشد درست شخصيتي و تربيتي او را به عنوان نسل سالم فردا فراهم مي آورد. اين عامل در تامين سلامت اجتماعي نسل شهري بعد و كاهش چندگانگي هايي كه در عرصه اجتماعي و التهابات زندگي شهري رخ مي نمايد، نقش بسيار موثري مي يابد.با شهر نشيني بيشتر، درحالی که خانه ها، کوچک تر و فضای باز آنها نیز کمتر شده است، شهر نیز براي كودكان غير قابل دسترس تر شده و كمتر پاسخگوي نيازهاي آنهاست.تماس و ارتباط كودكان با طبيعت و محيط هاي طبيعي محدودتر مي شود و به اين ترتيب فرصت هاي حضور آن ها در محيط هاي شهري روز به روز كاهش مي يابد. بسياري از والدين براي امنيت كودكان خود نگرانند.در نتيجه كودكان اجازه حضور در فضاي شهر را بدون حضور و نظارت مستقيم والدين ندارند.در هر شهري، ارتباط كودكان با طبيعت، فرهنگ، هم محله اي ها و ديگر نيازهاي آنان به وي‍‍ژه در ابعاد اجتماعي مسائل خاص خود را دارد . حفظ حقوق كودك و تشويق او به تمرين در زيستن، توام با اعتماد در يك زندگي سالم جمعي بايد در راس مسائل توسعه اي هر كشور و هر شهر قرارگيرد. در اين زمينه كودك به دليل ناتواني در شرايط جسمي و فكري خود بايد از نظر مكان زندگي، رفتار، بهداشت، آموزش، تفريح، پرورش و ... تامين باشد. كودكان از طريق حضور در فضاهاي شهري با دنياي اطراف خود ارتباط برقرار مي كنند و براي كشف محيط برانگيخته مي شوند. و در حين بازي كردن، تجربياتي كسب مي كنند و ضمن لذت از آن ها بدون اين كه به طور مستقيم درس داده شوند، فرايند يادگيري صورت مي گيرد. در واقع، شهر، یک وسیله آموزش است. .
کلمات کلیدی : کودکان امنیت آموزش طبیعت